OK! a testat! SUP sau surf: ce sport de apă ți se potrivește?

Cu vâsle sau fără, dar neapărat pe placă, redactorul revistei OK! a testat trei dintre cele mai cool și la îndemână activități nautice, pentru ca tu să decizi care-i potrivită pentru tine.

sup1
Redactorul OK!, alături de Leon Rotaru, instructor de SUP PIlates

Paddleboarding

Este ca și cum ai merge pe apă. Aceasta e cea mai frecventă descriere pe care pasionații i-o fac celui mai ușor și plăcut dintre sporturile nautice. Totul este simplu în paddleboarding, pornind de la echipamentul minim, o placă mai lată decât cea de surfing și o padelă cu care se vâslește din picioare, până la timpul foarte scurt în care înveți mișcările. V-o spunem din experiență, căci am testat acest sport pentru voi. Așadar, OK! poate depune mărturie că cel mai dificil moment din cadrul orei de inițiere alături de Leon Rotaru, instructor sporturi nautice la Vila 23, este acela în care pășești pe placă și-ncerci să te ridici pentru prima dată în picioare. Dar merită!

„Practicând Stand Up Paddle (SUP), te tonifiezi și slăbești, pentru că vorbim de o mișcare fină, la un ritm cardio moderat. Și-n tot acest timp, lucrează toate grupele musculare, de la vârful degetelor până-n creștetul capului. Asta deoarece pământul se schimbă cu o suprafață fluidă, iar tu trebuie să compensezi acest lucru, punând la muncă mușchi pe care nu-i sesizezi. Iar aceștia lucrează în permanență“, declară Leon, fost practicant de schi alpin.

Cum te simți după?

Când faci acest sport la un ritm mai susținut, poți simți febră la nivelul mușchilor intercostali, la triceps, trapez și umeri. „Fiind vorba de un low burning, s-ar putea să nu transpiri, dar muncești. Este o calitate a mișcării, nu o cantitate.“

Mișcările ușoare pe care le faci pentru a te deplasa pe apă îți întăresc mușchii abdominali, în timp ce brațele și umerii lucrează pentru a-ți propulsa corpul cu ajutorul vâslei, iar picioarele sunt tensionate în mod constant, pentru a te menține drept pe placă. Cel mai interesant este că, deși pare că nu faci o mișcare intensă, ajungi să arzi 400 sau mai multe calorii pe oră.

Unde a greșit redactorul OK la ședința de inițiere?

„Fiind vorba de un element nou, a fost un pic prea încordată, ceea ce se va resimți în febră musculară. Depinde foarte mult de cât poți să te deconectezi. Cu cât te relaxezi mai mult, cu atât te controlezi și te echilibrezi mai mult pe placă.“

Vorbind doar de beneficiile fizice, uităm de un alt aspect important al paddleboardingului, cel mental. Relaxarea este mai mare decât în cazul multor altor forme de mișcare. Dispar pereții, pământul devine fluid, totul curge. În plus, SUP este cel mai rapid și mai simplu mod de a lua contact cu sporturile nautice. Este primul pas, un sport pe care îl poți învăța în cinci minute.

sup2
La ora de Pilates pe placă

sup3

Pilates pe placă

După ce înveți să stai în echilibru pe placă, ai putea trece la nivelul următor: să execuți mișcări de Pilates pe ea. Pilatesul pe placă este o formă de mișcare care te solicită foarte mult, pentru că combină beneficiile a două sporturi diferite, dar care fac o echipă bună împreună. Sub îndrumarea lui Leon Rotaru, redactorul OK a încercat mai mult poziții pe placa de paddleboarding, menținută în echilibru pe apă.

 Ce aduce în plus față de Pilatesul obișnuit?

„Prezența apei necesită un control mai accentuat al mișcărilor și, astfel, al tuturor grupelor musculare implicate în mișcarea respectivă. Practic, salteaua devine fluidă“, spune Leon.

Cu toate că o combinație între Pilates și SUP pare una neașteptată, are sens. Vorbim de două activități cu impact limitat asupra corpului tău, care tind către același rezultat: îmbunătățirea posturii și întărirea musculaturii mediene. O formă înrudită a acestei activități este Yoga pe placă, cu beneficii similare la nivel fizic, dar mai ales mental.

Cum te simți după?

Să execuți o poziție pe placă, în timp ce aceasta este ancorată pe apă, este, evident, mult mai dificil decât să faci același lucru pe saltea. Însă faptul că faci asta într-un spațiu deschis și fluid, precum apa, te va calma și-ți va da o stare de bine mai rapid decât se întâmplă la sală. Mai mult, liniștea pe care o regăsești în peisajul marin sau pe lac te ajută să te concentrezi mai mult asupra respirației, un principiu foarte important al claselor de Pilates.

Că este o activitate la fel de destresantă precum paddleboardigul este de la sine înțeles. Apa face toată muncă, dacă putem spune așa, căci doar să fii prezent lângă o suprafață mare de apă are un efect extraordinar asupra psihicului nostru. Fizicul lucrează, psihicul se relaxează…

Unde am luat lecții de SUP?

Resort Vila 23, strada Zorelelor 44A, Snagov

surf 3
Tiberiu Balica, instructor de surf

Surfing

 La ora 19, când se eliberează piscinele de la Divertiland, Tiberiu Balica, instructor de surf la SUP Academy, își începe lecțiile în cea cu valuri artificiale. Și da, surfingul este pentru toată lumea, căci poți să te distrezi chiar și pe un val care-ți ajunge până la genunchi. Singura condiție care ți se pune înainte să vii la cursurile de surf este să vrei să înveți acest sport. Nu vorbim de o activitate pe care o deprinzi imediat, este nevoie de perseverență, ca la artele marțiale.

 „Important este să te simți bine. Poți să faci asta încă din primul curs, să te ridici în picioare și să chiui pe val după prima oră. După maximum cinci cursuri, oamenii reușesc să se ridice pe placă, dar majoritatea se ridică chiar în primele ore.“

De la Tiberiu, acest guru al valurilor, am aflat că esențialul pentru un surfer nu este cel pe care îl caută mulți. Aspectul ăla suplu și sculptat, ca-n filme.

„Am văzut și surferi plinuți și se dau mai bine ca mine. Dar nu asta e important, ci ceea ce învățăm de la surf: să respectăm energia și forța apei, să ne adaptăm la ea, apă din care și noi ne compunem în proporție de 90 %. Surful este un moment scurt și intens de serenitate și de meditație, dispar toate celelalte lucruri din viața ta și rămâi doar tu cu valul.“

surf 1
La cursul de inițiere în surfing
surf 2
Redactorul OK!, alături de Tiberiu Balica, instructor de surf

Diferența dintre surfing și paddleboarding?

Una enormă, spune surferul nostru. Deși pentru ambele ai nevoie de o placă, la paddleboarding te deplasezi prin apă cu ajutorul unei vâsle, în timp ce la surfing te folosești de propriile brațe. Și credeți-ne, după ce am testat cea din urmă tehnică, depunem mărturie că este mai greu decât pare în fotografii!

După prima lecție de surf vei simți febră musculară, chiar dacă ai stat mai mult sub val, decât pe el, așa cum a făcut redactorul OK!.

„Trebuie să simți o febră musculară la brațe neapărat, la umeri, spate, zona lombară, gât. În picioare stai cel mai puțin, partea în care stai pe placă este cea mai scurtă. Mai mult stai pe burtă și în fund. Trebuie să te miști prin apă, să ajungi la val, să aștepți valul. Într-adevăr, partea cea mai frumoasă este ce se vede în poze și statul în picioare, dar e mult de muncă până acolo. Prima dată înveți să te târăști pe burtă, prin apă, să te lupți cu valurile, apoi înveți să prinzi un val, să te ridici în picioare.“

Cursurile de surf de la Divertiland te ajută să înveți câte puțin din toate acestea, într-un spațiu îngust și sigur. Apoi, după ce ajungi să le conectezi pe toate, poți face și tu ceea ce vezi prin filme: să prinzi valul perfect, undeva, la Ocean.

Cum te simți după?

Redactorul OK! n-a prins chiar valul perfect în primul curs de surf, dar în acea secundă cât a reușit să se ridice, în genunchi, pe placă, senzația a fost de milioane. Și da, chiar este greu să ajungi acolo, să prinzi valul, cum zice Tiberiu, căci doar să te deplasezi folosindu-ți brațele pe post de vâsle te poate slei de energie.

Mental, sentimentul este extraordinar. Fizic, simți, într-adevăr, febră musculară în toate părțile corpului pe care le-a specificat instructorul. Asta nu înseamnă că poți slăbi după primele cursuri, dar o poți face dacă practici surful în mod constant.

„Oricum ai sta în apă, faci o mișcare cardio. Apa, în general, te ajută să slăbești, dar nu e principalul motiv pentru care să te apuci de surf, ci pentru a ajunge să intri într-o comuniune cu natura.“

Unde am luat lecții de surf?

Divertiland, strada Divertismentului nr.1, autostrada București-Pitești

Foto: Sorin Stana



INAPOI LA PRIMA PAGINA