Români la Cannes. Cristi Puiu și echipa sa au făcut senzație nu doar pe covorul roșu

După ce „Sieranevada”, filmul regizat de Cristi Puiu și selectat în competiţia oficială a Festivalului de la Cannes, a fost proiectat pe Croazetă, joia trecută, în prima zi a festivalului, reacțiile pozitive nu au întârziat să apară.

Mimi Branescu, Anca Puiu, Dana Dogaru, Cristi Puiu - Photocall du film "Sieranevada" lors du 69ème Festival International du Film de Cannes. Le 12 mai 2016 Call for "Sieranevada" at the 69th Cannes International Film Festival. On may 12th 2016
Mimi Branescu, Anca Puiu, Dana Dogaru, Cristi Puiu
Cristi Puiu, Zoe Puiu, Anca Puiu, Dana Dogaru and Mimi Branescu attending the 'Sieranevada' Screening at the Palais Des Festivals in Cannes, France on May 12, 2016, as part of the 69th Cannes Film Festival. Photo by Aurore Marechal/ABACAPRESS.COM
Cristi Puiu, Zoe Puiu, Anca Puiu, Dana Dogaru și Mimi Branescu
Cristi Puiu, Zoe Puiu, Anca Puiu, Dana Dogaru and Mimi Branescu attending the 'Sieranevada' Screening at the Palais Des Festivals in Cannes, France on May 12, 2016, as part of the 69th Cannes Film Festival. Photo by Aurore Marechal/ABACAPRESS.COM
Cristi Puiu, Zoe Puiu, Anca Puiu, Dana Dogaru și Mimi Branescu

Cristi Puiu a sosit la proiecția de pe Croazetă alături de actorii principali din Sieranevada, Mimi Brănescu şi Dana Dogaru, soţia sa, Anca Puiu şi fetiţa lor, Zoe Puiu, cea mai mică actriţă care joacă în film.

La conferința de presă care a urmat, Cristi Puiu a mărturisit care a fost povestea reală ce i-a inspirat scenariul pentru „Sieranevada”:  „În 2007, când tatăl meu a murit, parastasul, cel ce se ţine imediat după înmormântare, s-a petrecut într-o manieră extrem de bizară. În apartament, în casă, mişunau tot felul de personaje pe care eu nu le cunoşteam, amici cu care bea el câte un păhărel, vecini. Ţin minte că m-am luat la harţă cu un coleg de serviciu de-ai mamei mele apropo de istoria comunismului.“

În „Sieranevada”, camera de filmat este din perspectiva unui defunct ce-şi vede familia guralivă și agitată, la 40 de zile de la deces.

Întrebat de ce spaţiul în care se desfăşoară acțiunea filmului este, practic, un singur loc, un apartament, Cristi Puiu a răspuns: „Trăim într-o lume ale cărei limite le cunoaştem. Ceea ce vrea să spună filmul nu poate fi conceput altfel, decât ca o lume în sine, limitată geografic. Iată de ce spaţiul este închis, totul se petrece într-un apartament izolat. Acest spaţiu este reflexia lumii, la scară redusă, într-o oglindă. Ziua este ca şi noaptea: acestea coexistă în acest apartament. Observăm camere sumbre, altele luminoase, cu decoraţii diferite – ca şi peisajele. Nu se poate evada din acest apartament, cum nu se poate evada de pe planeta noastră. Trebuie, aşadar, să ne asumăm pătrunderea în fiecare camera a apartamentului, înaintea Celuilalt. Lucrul cel mai important devine, prin urmare, întâlnirea cu Celălalt. Toate acestea au un sens. Acela de a crea o lume alveolară, fără comunicare, unde fiecare individ este închis în fagurele său, fără să ştie că mai există un altul. Pe de altă parte, pornirea aceastea în căutarea celorlalţi, poate fi alternativa care schimbă totul“.

„Sieranevada este o comedie care apare ca o dramă, sună ca o dramă, dar rămâne cât se poate de serioasă, mai ales prin căutările ei politice, pe toată perioada celor trei ore cât durează. Cu toate acestea, nu există nicio secundă din film care să nu aibă sens. Este o comedie fără ca acest film să conțină niciun moment de exagerare comică“, scrie criticul Tim Robey pentru publicația The Telegraph.



INAPOI LA PRIMA PAGINA