Body & Soul

10 greşeli pe care le faci în dietă!

10 greşeli pe care le faci în dietă!

Formula în materie de slăbit ar trebuie să fie una simplă, nu-i aşa? Arde mai multe calorii decât absorbi! Dar dacă totul s-ar reduce la asta, lumea ar fi populată doar de oameni supli. Şi, totuşi, unde greşim?

1.     Insişti cu proteinele!

În esenţă, proteinele din alimente (peşte, lactate, ouă, nuci) au rolul lor într-o dietă. Sunt săţioase, iar organismul mai foloseşte aceste substanţe nutritive pentru a repara ţesuturile alterate şi ca „hrană“ pentru muşchi şi oase. Însă nutriţioniştii avertizează că, atunci când este depăşită doza de proteine, excesul devine grăsime. Iar capcana shake-urilor şi a batoanelor proteice consumate la sală este plină de zaharuri şi grăsimi. Pentru a avea o idee despre câte proteine trebuie să conţină meniul tău zilnic, recomandarea Institutului American de Medicină, în funcţie de greutatea unei persoane, este de 0,8 g/kg. La un calcul simplu, o persoană de 60 de kg ar trebui să consume zilnic 48 de proteine, dar acest număr nu este literă de lege.

2.     Te zgârceşti la legume şi fructe!

Când reducem porţiile de mâncare, în goana după un trup mai subţire, o facem în defavoarea acestor alimente sănătoase. Şi, prin urmare, cantitatea zilnică recomandată, 2 porţii de fructe şi circa 3 de legume (variază în funcţie de vârstă), nu mai este respectată. Ce înseamnă o porţie? Un fruct de dimensiuni mari (banană, grepfrut, măr) sau legume precum un cartof mediu, un porumb fiert sau un ardei gras, care pot fi mâncate ca atare, asociate cu alte alimente sau gătite în reţete light.

jessica-alba-2-600x800
Jessica Alba şi una dintre fiicele ei

3.     Alegi un mic dejun frugal!

Să nu crezi că doar un pahar cu suc, băut pe stomacul gol, te va ajuta în dietă! Dimpotrivă, vei fi înfometat şi vei mânca mai mult, mai târziu. Proteinele şi fibrele ar trebui să-ţi umple prima masă a zilei, iar ouăle fierte, feliile de pâine din cereale integrale cu ulei de măsline şi roşii, brânza degresată şi fructe precum bananele sunt unele dintre cele mai săţioase alegeri. Iar următoarele mese ale zilei vor fi mai uşoare, deoarece te vei simţi sătul, pentru mai mult timp.

4.     Nu dormi destul!

Şi asta se poate vedea şi pe trupul tău, căci hormonii apetitului şi ai foamei sunt influenţaţi foarte puternic de cantitatea şi calitatea somnului tău. Ştim deja că un adult are nevoie de circa 7-9 ore de somn pe noapte, pentru a funcţiona optim a doua zi. Iar când nu te odihneşti îndeajuns, corpul tău produce o cantitate mai mare de grelină, hormon care stimulează apetitul, ceea ce înseamnă că te vei trezi înfometat, dis de dimineaţă. Şi-ţi vei sabota dieta…

5.     Faci acelaşi tip de mişcare!

Nu ştii de ce nu te mai entuziasmează mersul la sală, sau la yoga, sau la bazin? Pentru că faci mereu acelaşi lucru. Şi nici rezultatele nu mai sunt cele scontate, atunci când nu variezi tipul de mişcare fizică şi intensitatea acesteia. Harley Pasternak, unul dintre cei mai influenţi antrenori de la Hollywood, ne recomandă să facem un sport diferit, în fiecare zi a săptămânii, şi să ne concentrăm, astfel, pe toate părţile corpului. „Cel puţin un gen de exerciţii trebuie să fie diferit, zilnic“, spune Pasternak.

miranda kerr
Miranda Kerr

6.     Ignori exerciţiile cu greutăţi!

Femeile, mai ales, le evită de parc-ar fi otrăvite! E drept că exerciţiile cardiovasculare (aerobic, mers pe bicicletă, jogging) sunt mai plăcute, dar orice instructor de fitness ştie că acestea trebuie combinate cu cele de forţă, pentru o mai bună funcţionare a metabolismului nostru şi ardere a caloriilor. Nimeni nu zice că trebuie să te antrenezi ca Arnold, dar dacă alegi să-ţi lucrezi braţele, spatele sau pieptul cu greutăţi uşoare, câteva zile pe săptămână, rezultatele regimului tău de slăbit se vor vedea mai bine.

7.     Cauţi scuze!

Şi aici vorbim de programul de exerciţii fizice, pe care nu-l respecţi în totalitate sub pretextul că eşti prea obosit. Ori uiţi că tocmai de asta ai nevoie după o zi grea de muncă, de o activitate care să te relaxeze, ştiut fiind că sportul eliberează hormonii fericirii. Te poţi păcăli singur! Spune-ţi că vei ieşi la o plimbare scurtă, de zece minute, şi vei vedea că vei avea chef s-o prelungeşti. Sportul te energizează, până la urmă…

8.     Alegi băuturi… dietetice!

În afară de apă şi ceai, nu există aşa ceva. Sucurile dietetice sunt o minciună cu etichetă frumoasă, căci studii recente au demonstrat că persoanele care le-au inclus în alimentaţia lor au sfârşit prin a consuma aceeaşi cantitate de calorii precum cele care obişnuiesc să bea sucuri cu toţi aditivii posibili. Şi ai grijă şi la acele smoothie-uri „sănătoase“, care sună atât de virtuos cu ingrediente precum kale sau ţelină, dar care te încarcă cu zaharuri naturale.

9.     Renunţi la lactate!

Dacă e vorba despre îngheţată, suntem de acord să-i spui Adios , dar nu şi produselor lactate. Studii recente susţin că laptele nu-ţi este duşman, ba chiar te poate ajuta în dieta ta. Aşadar, cercetătorii au arătat că, după şase luni, un regim de slăbit care include lactate a fost cu 70 % mai eficient pentru scăderea în greutate decât unul din care aceste alimente lipsesc. Alege, evident, iaurt, brânză sau lapte… de-gre-sa-te!

21589_dairy-foods.gif

10. Te înfometezi!

Când faci din mâncare un inamic, eşti pe cale să devii o victimă a efectuluiyo-yo: azi slăbeşti, mâine te îngraşi ş.a.m.d. Dacă reduci cantitatea de mâncare, organismul tău îşi va lua măsuri de precauţie şi va încetini ritmul arderilor, pentru ca energia din hrană să dureze mai mult. Este motivul pentru care nu mai reuşeşti să slăbeşti aşa cum o făceai în primele săptămâni ale dietei. Aminteşte-ţi că acele kilograme de care vrei acum să scapi le-ai acumulat într-o perioadă îndelungată de timp, aşa că este nevoie de răbdare şi pentru a slăbi. Fii înţelept şi lasă organismul să scape de kilogramele în plus în ritmul lui. E mai uşor să te menţii, după aceea!

foto: guliver/rex features, shutterstock, www.123rf.com