Bătălia regilor: Quincy Jones şi Michael Jackson. "Nu-mi place să afirm asta public, dar Michael a furat multe cântece"
Doi titani din a căror prietenie s-a născut o parte din muzica bună a lumii. Dar care a eşuat, după moartea lui Michael, într-un război ce a născut multe semne de întrebare. Care sunt dedesubturile neştiute ale acestui urât război?
Pe 25 iunie s-au împlinit 11 ani de la moartea lui Michael Jackson. Ani grei pentru moştenirea megastarului, cu noi procese, războaie şi lovituri de imagine. Iar conflictul cu Quincy Jones (87) este poate cel la care apropiaţii lui Michael s-ar fi aşteptat cel mai puţin. S-au cunoscut în 1970, când Michael Jackson avea doar 12 ani, iar Quincy Jones avea 37 de ani.
Nouă ani mai târziu aveau să producă împreună albumul OfftheWall, care a repre-zentat maturizarea muzicală a lui Michael. Au urmat albumele istorice Thriller şi Bad. Pentru mulţi, Quincy Jones este geniul din umbră care a creat mitul Michael Jackson. Pentru şi mai mulţi, Mr. Q este sinonim cu muzica. A câştigat 28 de Premii Grammy, a lucrat cu Frank Sinatra, a scris muzică de film şi a coprodus cele mai bine vândute şi premiate 3 albume ale lui Michael Jackson. A trecut frontierele muzicale de la un gen la altul şi erele muzicale, călătorind în timp, de la o generaţie la alta şi devenind un zeu al muzicii, inclusiv pentru cei mai tineri din domeniu. A fost prieten cu cele mai mari nume ale scenei mondiale, a trăit pagini grele de istorie în culisele concertelor, ştie secrete de budoar, dar şi secrete de laborator.
"Nu-mi place să afirm asta public, dar Michael a furat multe cântece"
Născut în Chicago, pe 14 martie 1933, Quincy şi-a văzut foarte devreme familia destrămată de boală: mama lui, diagnosticată cu schizofrenie, a fost internată într-o clinică de psihia-trie, iar tatăl lui a divorţat şi şi-a refăcut viaţa, recăsătorindu-se cu o femeie care avea deja 3 copii şi care i-a mai dăruit lui Quincy Senior încă 3 copii.
Astfel, într-o familie cu 6 copii, el era al şaptelea, cel marginalizat. Aşa se face că, după ce s-au mutat în Seattle, Quincy Junior şi-a găsit evadarea în muzică, învăţând să cânte la trompetă şi intrând de la 14 ani într-o formaţie. Atunci l-a şi cunoscut pe Ray Cha-les, care avea 16 ani, după un concert la Black Elks Club. Ray este omul care l-a inspirat în carieră. Treaptă cu treaptă, Q a urcat în ierarhia muzicală, lucrând cu cei mai buni muzicieni.
"Lucram perfect împreună. Eu nu pot dansa şi nici cânta. La asta, Michael era geniu." - Quincy Jones
Colaborarea care i-a adus cea mai multă faimă şi succes, însă, a devenit şi cea mai problematică. Iar asta când ne aşteptam mai puţin. Mai ales public. Pentru că, în culise, cu siguranţă că au existat disensiuni între Michael Jackson şi Q, atunci când primul nu a mai vrut să lucreze cu el pentru albumul Dangerous, spunând că Jones ar fi fost depăşit, aşa cum a declara producătorul muzical. Lucrurile nu au luat, însă, o turnură cu adevărat urâtă decât după moartea lui Michael.
Acum doi ani, ajuns la 85 de ani, Q şi-a schimbat perspectiva. La această vârstă, unii devin taciturni şi retraşi. Alţii trăiesc din amin-tiri pe care le distorsionează. Alţii abia în al 13-lea ceas spun adevărul... Care caz este Quincy Jones, compozitorul şi producătorul muzical de geniu, despre care poţi vedea un documen-tar extins şi pe Netflix?
“Ce experienţe am trăit la viaţa mea! E greu de crezut! Dar tot ce am făcut e să spun adevărul. Şi nu mă tem de nimic”, afirmă Quincy, cel care, în ultima vreme, a aruncat un nor straniu asupra imaginii sale...
Pentru că de câţiva ani încoace, Q are chef de vorbă. Nu, de bârfă. Asta îl face încă să se simtă viu. Iar lucrurile pe care le spune nu sunt tocmai comode. Dar cât sunt de adevărate? “Nu-mi place să afirm asta public, dar Michael a furat multe cântece”, a spus el într-un interviu din 2018 pentru publicaţia Vulture.
“Ascultaţi piesa StateofIndependence a lui Dona Summer şi apoi Billie Jean. Notele muzicale nu mint. Michael era cât de machiavelic se poate. Şi lacom. La Don’tStopTillYouGetEnough, Greg Phillinganes a scris o parte din cântec, Michael ar fi trebuit să-i dea 10% din el, dar pur şi simplu nu a vrut”. Care e realitatea? “Dacă MJ a transformat melodia Donnei Summer în BillieJean, atunci era într-adevăr un geniu. Eu nu aud similarităţi”, spune un critic muzical pentru revista RollingStone. De ce ar spune, însă, Q asta despre o piesă de pe un album produs chiar de el? Dar asta nu e tot.
La 85 de ani, şi-a găsit satisfacţia în a-l critica pe Michael pe toate planurile. “Mă luam mereu de el că-şi făcea operaţii esteti-ce. Mereu se justifica cum că are nu ştiu ce boală. Prostii! Nu-i plăcea cum arăta fiindcă tac-su îl abuzase şi îl terorizase spunându-i că-i urât. Deci la ce să te aştepţi?”, spune el în acelaşi interviu extrem de controversat pentru Vulture.
"Trebuie să foloseşti tot trecutul. Dacă ştii de unde vii, e mai uşor să ajungi unde vrei." - Quincy Jones
Întreaga discuţie pentru Vulture este, de altfel, încărcată de obidă amestecată cu or-goliu. “La ce proiect aţi lucrat, care ar fi tre-buit să fie mare, dar nu a fost aşa?”, îl întreabă reporterul. “Ce naiba mă întrebi? N-am avut niciodată problema asta. Tot ce am făcut eu a fost mare”, răspunde Q nervos. Nu s-a oprit nici când a fost întrebat despre alte secrete, cum ar fi uciderea lui JFK.
“Da, ştiu cine l-a omorât. Mafiotul din Chicago Sam Giancana”. Exasperaţi de declaraţiile tatălui lor, cei 7 copii ai lui Q, fiul Quincy Jones III, dar mai ales fiicele Rashida, Kidada, Martina, Jolie, Kenya şi Rachel şi-au unit puterile pentru a-l convinge să-şi ceară scuze public, explicându-i că tot ce-a construit o viaţă poate fi îngropat sub un munte de răutăţi. Dar de ce a făcut asta Q? Să fi fost explozia lui un simptom al lipsei alcoolului?
După o viaţă întreagă de abuzuri recunoscute, Jones a reuşit abia la 82 de ani să renunţe la alcool, pe fondul unor grave probleme de sănătate. Dar nu acesta era motivul.Cu doar un an înainte de aceste declaraţii, Quincy era cu totul alt om în declaraţii. Într-un interviu pentru RollingStone vorbea cât se poate de prietenos despre Michael, des-pre cum artistul a compus piesele TheGirlIsMine, BillieJean şi WannaBeStartin’ Some-thin’ şi cum pentru următorul album, Bad, i-a sugerat ca el să compună tot. Ceea ce aproape s-a întâmplat. “Michael a compus toate cântecele, mai puţin două: JustGoodFriends şi ManintheMirror. Dar duo-ul nostru, eu cu Michael, era perfect. Lucram perfect împreună. Eu nu pot dansa şi nici cânta. La asta, Michael era geniu. Era atent la toate detaliile. Se uita la Sammy Davis, la James Brown, la Fred Astaire, Gene Kelly. Nu rata nimic important din istorie. Asta trebuie să facă profesioniştii adevăraţi. Să fie atenţi şi să folosească toate elementele pe care le au la îndemână în muzica deja făcută. Să exploreze, să înveţe, să fie curioşi. Aceasta era atitudinea pe care şi Sinatra o avea. Azi, muzicienii au renunţat la asta pentru bani. Eu nici măcar Thriller-ul nu l-am făcut pentru bani. Dumnezeu iese din cameră când te gândeşti la bani. Producătorii ignoră acum toate principiile muzicale ale foste-lor generaţii. E o glumă. Nu aşa se lucrează. Trebuie să foloseşti tot trecutul. Dacă ştii de unde vii, e mai uşor să ajungi unde vrei”.
Atitudini complet diferite în declaraţii, nu-i aşa? Quincy îl iubea în 2017 pe Michael, apoi nu l-a mai iubit. Ce s-a întâmplat între timp? S-a mai întâmplat şi un documentar Netflix, în care Q este la fel de simpatic. Dar asta pentru că e un material realizat chiar de fiica lui Rashida, în faţa căreia Jones nu poate vorbi de rău. Rashida i-a spus de la început că îşi doreşte un documentar pozitiv.
Dar s-a mai întâmplat ceva între timp. Un proces. Pe bani mulţi. În ciuda faptului că Jones a declarat că nu e interesat de partea financiară.
“Eu nu am făcut în viaţa mea muzică pentru bani”, spunea Q în 2018. Cu toate aces-tea, în iulie 2017, Quincy a câştigat un proces despre care, paradoxal, s-a scris puţin. Aşa încât războiul din spatele declaraţiilor lui nu este cunoscut de marele public. Acum 3 ani, producătorul muzical a avut câştig de cauză după ce a dat în judecată trustul care administrează averea lui Jackson pentru drepturi de autor neplătite. Despre ce drepturi este vorba?
Mr. Q a acţionat încă din 2013 în judecată MJJ Productions, cerând 30 de milioa-ne de dolari, pe motiv că urmaşii lui Michael, copiii lui, au semnat cu un nou contract cu Sony Music, exploatând muzica produsă de el cu Michael fără să-i plătească niciun ban. Aşa s-a întâmplat cu hiturile lui Jackson folosite în două spectacole Cirque du Soleil, dar mai ales în documentarul din 2009 ThisisIt, care a fost un succes uriaş la nivel mondial după moar-tea megastarului. După câştigarea procesului, Quincy a încasat 9,4 milioane de dolari. „Acest proces nu a fost despre Michael”, a declarat Quincy.
„De altfel, fratele lui, Jermaine, m-a sunat când am anunţat acţiunea legală şi mi-a spus că întreaga familie Jackson mă susţine. Dar ei sunt o tabără diferită. După moartea lui Michael, managerul lui, Frank DiLeo a preluat complet controlul iar la ThisisIt nu m-a creditat pentru niciun cântec. Eu am produs cele mai mari hituri ale lui Michael, care au ajutat ca acest documentar să aducă 500 de milioane de dolari, din care 90 de milioane au plecat către familia Jackson. Alte 50 de mili-oane au plecat la DiLeo, iar pe mine a încercat să mă convingă să mă mulţumesc cu 450.000 de dolari. I-am spus: Dragule, nu aşa se face treaba. Pentru că am muncit în draci pentru cântecele astea!”
Aşadar, în 2017, Quincy avea susţinerea familiei Jackson şi îşi primise cele peste 9 milioane de dolari recompensă (mai puţin oricum decât ceruse!), motiv pentru care declaraţiile lui rămăseseră pozitive. Ulterior, atitudinea lui s-a schimbat şi a aruncat în joc acuzaţiile de furt muzical atunci când a fost anunţat că se va depune o contestaţie şi ar putea pierde banii, intrand in conflict cu trustul Jackson.
În plus, în 2018 se pregătea documentarul despre presupusa pedofilie a lui Michael, LeavingNeverland. Vântul bătea altfel, MJ căzuse în dizgraţie chiar şi în ochii unora dintre cei care îi fuseseră foarte apropiaţi, iar Quincy s-a alăturat curentului. „Domnul Jones a fost plătit acum 20-30 de ani pentru munca făcută împreună cu Michael, iar documentarul ThisisIt nu a avut încasări datorită muzicii lui, nu a avut legătură cu asta, ci cu viaţa lui Michael, acesta a fost centrul de interes care a atras uriaşele audienţe”, a declarat avocatul Howard Weitzman, care l-a acţionat în judecată pe Q, câştigând procesul chiar anul acesta, în luna mai. Astfel, Quincy a trebuit să restituie aproape 7 milioane de dolari.
Această urâtă bătălie dusă în culisele muzicii nu face decât să demonstreze un principiu dureros: o frumoasă prietenie a fost mânjită în numele banilor şi a unei nedreptăţi făcute, până la urmă, după moartea lui Michael, de cu totul alţi oameni.
În urma războiului, pe câmpul de bătălie, rămân scuzele emise de Quincy la rugămintea fiicelor lui. „Le sunt recunoscător fetelor mele, pentru că nu se tem să îşi înfrunte tatăl atunci când greşeşte. Sunt un om supus greşelii. Nu mă tem să re-cunosc asta. Şi îmi pare rău. Când eşti suficient de norocos încât să trăieşti o viaţă atât de lungă şi nebunească, anumite amintiri îţi revin amestecate si tulburi, dar chiar şi-aşa, la vârsta mea, comentariile vomitive şi răutăţile nu sunt scuzabile”, a scris Mr. Q pe contul lui de social media.
În final, aşadar, a revenit la principiul pe care îl declarase: că nu a compus pentru bani. Deşi a pierdut nişte milioane în bătălia cu Weitzman, şi-a păstrat demnitatea şi şi-a retras acuzaţiile. Despre scuzele lui, însă, presa a scris mult mai puţin decât despre acuzaţiile de furt muzical asupra lui Michael. Aşa încât mulţi au rămas cu această parte de adevăr în minte. Cu atât mai grav pentru imaginea megastarului, care este oricum sfâşiată de acuzaţiile de pedofilie. Îi mai rămăsese doar muzica şi talentul. Şi a fost lo-vit şi acolo... Acest război vorbeşte totodată şi despre sumele enorme de bani vehiculate pe baza unui documentar, sume la care probabil că mulţi nu s-au gândit. Aşa cum a fost ThisisIt. Dar şi LeavingNeverland, care pentru marele public a fost despre pedofilia lui Michael. Pentru oamenii din spate a fost despre bani. Mulţi bani.