Şi fashionul se reinventează pe timp de pandemie! Moda ca film - Renaissance by Alin Gălăţescu
Într-un an în care show-urile fashion au lipsit sau şi-au modificat ambientul, analistul de modă aduce în prim-plan o altfel de prezentare, punând în valoare creaţiile specifice perioadei Sărbătorilor, integrate însă într-un concept ce reflectă realităţile dure pe care le trăim.
„„Renaissance“ este al doilea film realizat în acest an. Dacă primul, lansat în aprilie, marca exact perioada de vârf a impactului pandemia asupra individului, socialului, creaţiei, căutărilor noastre, acest al doilea film lansat special de aceste Sărbători speciale, atipice, imediat după marea conjuncţie a planetelor – un solstiţiu de iarnă unic – „Renaissance“ reprezintă o reflectare a ideii de speranţă. O căutare nesfârşită a drumului, un fir roşu al Ariadnei spiritual într-un castel atemporal, o călătorie iniţiatică a personajului principal într-un labirint fără semnale, în care individual se piardă, se disipează, se recompune şi interacţionează cu necunoscutul, cu misterul, cu ideea de căutare de sine şi de viitor incert. Până la urmă, acest mister al necunoscutului este cel care planează cel mai dur asupra conştiinţei şi spiritului uman.
Personajul principal se cauză, se formulează, interacţionează cu forţe văzute şi nevăzute, are întotdeauna spiritul cel bun, ideea de personaj care cunoaşte calea, dar nu poate comunica decât în alegoria de început şi în tabloul grandios de ieşire, de evadare. Îngerul păzitor e mereu acolo, îi urmăreşte traseul, zbuciumul, nesfârşita preumblare prin nenumăratele ale castelului – care, de fapt, e o construcţie a fiecăruia dintre noi, în noi înşine şi în jurul nostru.
E o metaforă a realităţilor pe care le trăim, a acestui labirint aparent fără de capăt în care părem scufundaţi de aproape un an de zile, fără a ne fi foarte clar nici măcar unde să căutăm luminiţa de la capătul tunelului.
Am optat pentru ideea de puritate a rochiilor de mireasă semnate de Natalia Vasiliev, în dialog intim cu personjul principal văzut ca o fiinţă încărcată cu toate elementele ei valoroase, îmbrăcată foarte elegant – ca o nostalgie a evenimentelor care nu au mai avut loc, a întâlnirilor cu ceilalţi, a Sărbătorilor pe care ni le căutăm şi încercăm să le construim în fiecare moment şi, mai ales, în acest final de decembrie. Eroina interacţionează cu realitatea dură, descrisă prin creaţiile Alexandrei Calafeteanu şi Norinei Stoica. Toate într-un palat fabulous, un neo-gotic francez, niciodată folosit în vreun proiect de imagine, care care imaginează acel castel interior al fiecăruia dintre noi.
Moda este văzută exact ca această reflectare a realităţii. Să nu uităm că moda este un limbaj, o modalitate prin care socialul se reflect în istorie.
„Renaissance“ este un film de fashion care transmite mesajul clar de speranţă că în curând ne vom găsi calea şi vom reconstrui noua normalitate, plecând de la elementele pozitive ale vechii normalităţi (transformată acum în nostalgie), dar clădind pe nişte principii noi, centrate pe individ şi pe spiritualitate, pe un nou nivel de înţelegere şi deschidere către viitor.“