19 ani fără Prinţesa Diana!
Confidentul şi unul dintre cei mai de încredere oameni ai Prinţesei, ofiţerul Ken Wharfe, vine cu noi mărturii despre viaţa şi, mai ales, moartea Dianei.
Aici, Ken Wharfe este fotografiat alături de cuplul princiar
Azi, pe 31 august, s-au împlinit 19 ani de la accidentul rutier în care Prinţesa inimilor şi-a pierdut viaţa. Şi nouăsprezece ani de teorii conspirative care caută în van răspunsuri: a fost crimă sau un eveniment nefericit? Fostul său ofiţer regal crede că bodyguarzii şi iubitul ei, Dodi Al-Fayed (care a murit în accident), sunt responsabili de tragedia din 1997, conform memoriilor sale, Diana: Closely Guarded Secret, reactualizate şi publicate pe 18 august.
Ken a fost omul de încredere al Dianei din 1986 până când şi-a dat demisia, şase ani mai târziu. „Cum conduceam spre Londra (n.r. pentru a se ocupa de înmormântarea ei), îmi veneau în minte aceleaşi întrebări: se putea face ceva pentru a o salva? Cum s-a întâmplat asta? Şi vreau să fie clar că am avut responsabilitatea totală a protecţiei Prinţesei aproape şase ani, în timp ce bodyguardul ei din Paris, Trevor Rees-Jones, a fost cu ea doar câteva săptămâni“, povesteşte el despre momentul în care a aflat de accidentul fatal din capitala pariziană – Trevor a fost singurul supravieţuitor. „Nici Reese-Jones, nici alţi bodyguarzi ai ei, din ultimele două luni, nu erau din departamentul nostru“, adaugă Ken, „furios peste măsură“ că aceştia „au permis răul făcut“.
Ziua fatală. Diana şi bodyguarzii (inclusiv Trevor) pe care Ken îi crede vinovaţi.
Culmea, şi acest Trevor e autorul unor memorii despre perioada în slujba Prinţesei, „o experienţă al naibii de interesantă“, dar şi despre cum vedea presa ca „duşmanul“ şi fotografii ca „lunetişti“. Chiar Ken aminteşte că acesta a comis o greşeală fatală când l-a încurajat pe Fayed să înceapă „cursa împotriva paparazzilor“ şi când nu s-a asigurat că Diana are centura de siguranţă – cea care l-a salvat pe Trevor... „Am studiat rapoartele oficiale din acele zile. Pot spune cu certitudine, din zeci de ani de experienţă în poliţie, că moartea Dianei nu a fost crimă, ci un accident cumplit care putea fi evitat. Nu a fost victima figurilor regale care o vedeau drept o ruşine, ci a comportamentului dubios al iubitului său şi a greşelilor bodyguarzilor“. Căci, pe lângă întrecerea absurdă cu paparazzi, şoferul desemnat chiar de Fayed, Henri Paul, era beat şi a strigat, cu capul ieşit pe geam, către ei: „Prindeţi-ne dacă puteţi“! „Dodi i-a ordonat să conducă prea repede: Reese-Jones trebuia să îl oprească, un ofiţer regal n-ar fi ezitat să facă asta“, adaugă fostul confident al Dianei.
Dodi Al-Fayed. Sau vinovatul indirect al morţii lor, ambiţionat să se întreacă cu paparazzi.
Şi, ca situaţia să fie şi mai dramatică, şoferul iniţial, Philippe Dourneau, primise ordin de la Fayed să conducă Range Roverul lui pe post de momeală, în timp ce el şi Diana, cu Henri beat la volan şi Reese-Jones în faţă, conduceau spre apartamentul din Champs-Élysées. Cât despre acuzaţiile de crimă, Ken le contrazice vehement. „Asasinarea ar fi fost ordonată de familia regală şi de serviciile secrete britanice şi americane, aparent pentru a o împiedica pe Diana să se căsătorească cu un musulman. Mi se pare imposibil. Nu există nicio dovadă în acest sens. Mai mult, să plănuieşti un accident într-un tunel, noaptea, cu garanţia de-a ucide patru oameni din maşină e imposibil – ar fi fost prea mulţi factori – factori care s-au combinat tragic din cauza securităţii nepotrivite.“
foto: guliver/getty images/splash news