De la stil regal la garderoba sexy! Cele 5 rochii statement cu care Lady Diana a uimit lumea modei

11 august 2025   Royals

Acum 30 de ani, Jacques Azagury a ajutat-o pe Prințesa Diana să devină femeia care își dorea, prin intermediul unei noi garderobe. Designerul a povestește revistei „Vanity Fair” Italia despre ultimii ani din viața Dianei, structura secretă a rochiilor ei aparent simple și singura sugestie stilistică pe care a refuzat-o prințesei.

Jacques Azagury nu a fost doar un renumit creator de modă și prieten al Prințesei Diana, ci și arhitectul vestimentar care a transformat-o într-un reper mondial al modei, al cărei nume era sinonim cu eleganța sofisticată. Acea rochie iconică cu stele care a doborât recorduri de vânzări la o licitație în 2023? Aceasta este rochia care i-a adus inițial împreună pe Azagury și Diana. Designerul a fost alături de Lady Diana în momentul în care căsnicia ei s-a destrămat în ochii lumii, ajutând-o să creeze și să transmită un mesaj nou prin intermediul modei.

Prințul Charles și Prințesa Diana s-au separat în 1992, iar divorțul lor a devenit oficial în 1996. În acei ani, Jacques Azagury, originar din Maroc, a creat pentru ea „The Famous Five”, o colecție de rochii care o prezentau pe prințesa poporului într-o nouă lumină – mai liberă, hotărâtă și senină.

„Chiar înainte de a o cunoaște, la fel ca restul lumii, mă îndrăgostisem complet de această membră a Familiei Regale diferită”, spune azi Jacques Azagury pentru „Vanity Fair” Italia.

Dar cum a ajuns el s-o cunoască? „Prezentam colecția mea la Hyde Park Hotel împreună cu un grup de alți designeri când Anna Harvey, pe atunci redactor-șef al revistei „British Vogue”, mi-a făcut cunoștință cu Lady Diana. Deși eram foarte emoționat, ea m-a făcut imediat să mă simt confortabil și am început să discutăm. Se uita încontinuu la o anumită rochie agățată pe cuierul de la standul meu. Aproximativ trei săptămâni mai târziu, am primit un telefon de la Palat pentru a programa o vizită la atelierul meu. A sosit și a spus că vrea să poarte rochia pe care o admirase: din catifea neagră, cu stele albastre brodate și mici picături strălucitoare, cu o fustă din organza albastră ca floarea de albăstrea atașată la talia evazată.”

Azarguy nu era deloc impresionat de stilul ei de-atunci: Hainele ei erau nepotrivite, totul era prea „englezesc”. Deși garderoba ei avea un stil mai degrabă specific anilor 1980, efectul final era totuși neglijent. Așadar, încă de la prima rochie pe care i-am creat-o, mi-am propus să o scap de toate gulerele cu volane și de toate dantelele și să o pregătesc pentru scena mondială. Și a funcționat.”

The Famous Five, cele cinci rochii statement

Așa că i-a creat „The Famous Five”, o colecție capsulă menită să-i redefinească stilul: „Cele cinci rochii celebre sunt toate modele simplificate, cu detalii esențiale. Prima, rochia Venice, este cea roșie, din georgette de mătase dublă, brodată manual cu mărgele transparente minuscule pentru a capta lumina soarelui din lagună. După ce a purtat-o în iunie 1995, tivul fustelor ei a început să se ridice în mod spectaculos.”

A doua, denumită rochia Martin Bashir, este neagră, o culoare pe care o iubea, dar pe care nu o purta ca membră a Familiei Regale. „Rochia Martin Bashir este modelul pe care l-am ales pentru celebrul interviu din septembrie 1995, urmărit de milioane de oameni. În acea seară, Prințesa Diana participa la o mare strângere de fonduri pentru lupta împotriva cancerului și voia să arate absolut uimitor. Așa că am ales negru, o culoare pe care o iubea, dar pe care nu o putea purta ca prințesă, deoarece era împotriva protocolului. Rochia avea o croială simplă, cu un corset în stil empire, confecționat din dantelă și paiete brodate manual, în timp ce partea inferioară era confecționată dintr-un strat de crep de mătase și un strat de georgette de mătase care îmbrăca corpul.”

Cum arăta a treia? „Lady Diana trebuia să fie în Washington pentru a participa la Balul de Gală al Crucii Roșii în iunie 1997. Am ales din nou roșul, pentru că îi stătea întotdeauna senzațional. Deoarece prințesa urma să țină un discurs important, partea din față a modelului este destul de convențională, dar ea știa că după discurs va urma o petrecere, așa că am decis să creăm un decolteu adânc în V în spate. Pe scurt, o rochie care părea de business în față, dar de petrecere în spate.”

A patra rochie era de-o culoare azurie, ca cerul senin. „În iunie 1997, am creat rochia Swan Lake. Prințesa Diana era într-adevăr în cea mai bună formă a ei, cum nu o mai văzusem până atunci. Am ales o nuanță de gheață, bleu ice, aproape identică cu culoarea ochilor ei, care se potrivea perfect cu pielea ei ușor bronzată și părul blond. Detaliile principale ale acestei rochii simple sunt decolteul pătrat adânc cu funde și lungimea mult peste genunchi. Evident, rochia a făcut senzație.”

A cincea a fost „rochia de ziua de naștere”, purtată de Lady Diana la ultima ei zi de naștere, în iulie 1997 (și cu puțin înainte de moartea sa): „neagră, din cea mai fină dantelă Chantilly, brodată cu mii de mărgele și paiete. Foarte elegantă. Avea deja o rochie pe care să o poarte în acea seară, deoarece urma să participe la petrecerea centenară a Tate, dar a purtat-o pe a mea. A doua zi am primit o scrisoare frumoasă de la prințesă, în care îmi mulțumea.”

Jacques Azagury lucra și la o a șasea rochie, care din păcate nu a mai apucat să fie purtată. „Înainte de a pleca în vacanță în Franța în acel an, am făcut ultima probă a unei rochii pe care Lady Diana urma să o poarte la întoarcere, deoarece urma să participe la o mare strângere de fonduri. Ocazia era premiera unui film Disney. Așa că am făcut tot ce am putut pentru a o face cât mai perfectă posibil pentru covorul roșu de la Hollywood. Din nou, am optat pentru negru și o țesătură din georgette de mătase cu mii de mărgele de sticlă brodate manual. Rochia avea un corsaj foarte decoltat în față și o trenă fabuloasă în spate, cu o tăietură adâncă în față. Era absolut senzațională și ar fi atras atenția oricui. Era gata când a plecat. Dar prințesa nu s-a mai întors la Londra...”

Designerul, în vârstă de 69 de ani, locuiește acum în Londra. După 40 de ani de muncă, în 2023, s-a pensionat și a închis atelierul său istoric din Knightsbridge, unde a scris istorie în lumea modei alături de Prințesa Diana, dar și de mulți alții. 

Mai multe