Hobby-uri regale! Regele Mihai n-a fost doar pilot de avioane, ci s-a și întreținut din asta în exil
Pe domeniul Săvârșin se află și astăzi Muzeul Regal al Automobilului și Atelierul Auto al Regelui Mihai, însă regretatul suveran mai avea o mare iubire: aviația.
Legătura dintre Casa Regală și aviația militară românească este istorică. Armata României a început era aeronauticii în timpul Principelui Suveran Carol I, în anul 1874, când primii trei ofițeri români au călătorit cu balonul și au concluzionat că este un mijloc important pentru a aduna informație militară. Nouă ani mai târziu, sub domnia Regelui Carol I, în 1893, s-a înfiinţat aerostaţia militară, prima subunitate aeronautică din istoria armatei române. Și cum regalitatea avea acces la tot ce era nou lansat în lumea motoarelor, era firesc ca membrii săi să fie pasionați de automobilism și de aviație.
La începutul anilor 1940, Regele Mihai I a urmat personal cursuri de pilotaj, devenind ulterior pilot de încercare. La București, Regele Mihai a avut instructori o serie de piloți militari.
Posesor al unui brevet de Pilot de Turism şi de Transport, Regele Mihai a fost un desăvârșit pasionat al zborului, lista din carnetul său de zbor începând la 6 iunie 1934, la vârsta de puțin peste 12 ani. De-a lungul vieții, Regele a avut ocazia să piloteze o multitudine de aparate de zbor, de dimensiuni variate, care au dovedit amplitudinea experienței sale, în cele mai variate condiții.
Mai târziu, această experiență i-a servit și ca sursă de venit, Regele fiind cofondatorul unei companii de subansambluri electrice pentru avioane, pe care le și testa. Fiecare prototip era montat în avionul companiei, iar Regele, însoțit mereu de inginerul mecanic responsabil, îl „provoca“ în diferite configurații de zbor.
Pilotajul i-a oferit Regelui și o libertate de acțiune, atât în țară, cât și în exil. În țară, își amintea mereu cu mândrie cum reușea să le dea pierdute pe iscoadele trimise de Carol al II-lea, mai apoi de guvernul comunist, ca să îi urmărească fiecare pas, urcându-se pur și simplu la bordul avionului, pentru a ajunge în orice colț al țării și a lua pulsul situației reale. În exil, este cunoscut că a pilotat de mai multe ori avionul care l-a dus în diferite vizite oficiale, în special în Marea Britanie și Grecia, unde familiile regale îl primeau cu brațele deschise. Fabricile de avioane au fost puncte importante din deplasările sale în SUA.
În 2012, Editura Curtea Veche anunța un volum intitulat “Mașinile Regelui”. Printre capitolele cărții se află și unul dedicat aviației. Cu acea ocazie, Casa Regală făcea publice un număr de fotografii inedite reprezentând pe Majestatea Sa pe aerodrom, lângă avioanele sale sau în cockpit, în timpul zborului. Fotografiile înfățișează primii ani de pilotaj ai Regelui.
FOTO: Casa Regală