Beauty

Fii Zen cu ajutorul meditaţiei! Ghid pentru începători

Fii Zen cu ajutorul meditaţiei! Ghid pentru începători

„Goleşte-ţi mintea, fii fără formă, ca apa! Când torni apă într-o ceaşcă devine ceaşcă. Atunci când torni apă într-o sticlă, ea devine sticlă, iar când o torni într- un ceainic devine ceainic. Apa poate curge sau se poate sfărâma. Fii apă, prietene!“ (Bruce Lee)

O practică veche de mii de ani, meditaţia este folosită azi ca tehnică de relaxare şi eliberare a minţii, îmbunătăţire a capacităţii de concentare şi, mai ales, de eliminare a stresului. În Orient, în filosofia Zen, este înţeleasă ca o stare a mentalului în care acesta este golit de orice conţinut, pentru a se obţine aşa numita minte liniştită sau tăcută. Sau, în termeni mai puţin mistici, mult dorita bunăstare emoţională. Chiar dacă n-avem pretenţia să fim un guru al meditaţiei, vrem să te ajutăm să te familiarizezi cu ea, prin următorii paşi simpli.

Când?

Alege să meditezi într-un moment al zilei în care nu sunt şanse să fii deranjat şi te poţi relaxa în voie. Ideale pentru această practică sunt perioadele răsăritului şi ale apusului, atunci când natura face tranziţia între zi şi noapte. Începe cu şedinţe de 10-15 minute pe zi şi extinde-le, ca timp, atunci când ajungi să stăpâneşti această tehnică.

Unde?

Într-un loc liniştit, unde să nu ţi se distragă atenţia. Încăperile bine camuflate fonic, luminate difuz, care îţi imprimă o stare de pace, pot face experienţa meditaţiei mult mai plăcută. Şi mai eficientă, bineînţeles.

Cum?

1. Aşază-te într-o poziţie confortabilă, astfel încât să te simţi relaxat şi în echilibru, atunci când încerci să stai nemişcat. Stai drept, cu coloana dreaptă, umerii şi gâtul relaxaţi şi ochii închişi, pe toate durata şedinţei.

2. Concentrează-te pe respiraţie! Inspiră şi expiră adânc, înainte de meditaţie, şi eliberează-ţi mintea de orice gând. Numără de câte ori respiri, astfel încât să-ţi ţii mintea ocupată cu această informaţie şi nu cu altele, care ţi-ar sabota tehnica.

3. Păstrează un chip senin şi un zâmbet pe buze! Chiar face diferenţa. Un zâmbet uşor, pe toată perioada practicii, te menţine relaxat, împăcat şi-ţi îmbunătăţeşte această experienţă. O muzică relaxantă, special creată pentru meditaţie, ascultată în surdină, îţi conferă, la rândul ei, o stare pozitivă.

În ce condiţii?

Nu pe stomacul gol, dar nici imediat după masă. După ce mănânci, este posibil să te moleşeşti şi să te ia somnul, în timpul meditaţiei. Dar nu te forţa să meditezi nici când eşti înfometat, deoarece îţi va fi greu să te relaxezi, din cauza crampelor stomacale sau, pur şi simplu, a poftei. Este indicat să meditezi la două ore după masă.

Cum termini?

Chiar dacă te pregăteşti să ieşi din starea de meditaţie, nu te grăbi să deschizi ochii şi să te mişti! Revino la starea iniţială încet şi gradual şi ia-ţi timp pentru a te reconecta la realitate.

Top 5 beneficii ale meditaţiei

1. Reduce semnificativ stresul. Nu degeaba se zice că meditaţia înseamnă minte liniştită, căci această metodă te ajută să te detensionezi şi să te eliberezi de emoţiile negative.

2. Creşte calitatea somnului. Şi asta are, din nou, legătură cu stresul sau acel factor care nu te lasă să te odihneşti cum trebuie. Meditaţia şi efectul ei calmant te scapă de această problemă, iar somnul este iar dulce.

3. Îmbunătăţeşte atenţia şi memoria. Cei care au de-a face zilnic cu numeroase sarcini de serviciu au observat că meditaţia i-a ajutat să se concentreze mai uşor.

4. Îţi dă o stare de bine. Studiile arată că, în timpul meditaţiei, se amplifică activitatea în partea stângă a cortexului prefrontal, responsabilă cu emoţiile pozitive, şi scade în cea dreaptă, ce dă emoţiile negative.

5. Scade tensiunea arterială. Meditaţia induce starea de relaxare, iar aceasta, la rândul ei, creşte nivelul de oxid nitric în organism. Acest oxid dilată vasele de sânge şireduce,prin urmare, presiunea arterială.

Foto: Hepta, guliver/splash news/rex features