Vedete

INTERVIU: Despre vânătoarea de comunişti, cu actorul Ioan Andrei Ionescu

INTERVIU: Despre vânătoarea de comunişti, cu actorul Ioan Andrei Ionescu

15 zile de filmare, o echipă de actori dedicaţi şi o locaţie de poveste din România, mânăstirea Iezer. Sunt doar câteva dintre coordonatele filmului Fals tratat de mântuire a sufletului. Despre greutatea zilelor de filmare, dar şi detalii din culisele unei producţii româneşti de artă ne dezvăluie actorul Ioan Andrei Ionescu, interpretul lui Toma.

Acesta este inspector la CNSAS. Aproape toată învăţătura pe care o transmite Toma celui mai tânăr 'ucenic' al său este una a răzbunării şi ameninţărilor, sperând să facă din acest tânăr un 'Vânător de securişti'. Dar, Radu, care nu a trăit pe vremea comunismului, îl pune la îndoială ori de câte ori are ocazia. Este momentul în care echipa Radu-Toma ia contact cu un dosar care pare să aducă în prim-plan nu numai colaborarea cu Securitatea a unei feţe bisericeşti - părintele Iustin, dar chiar un act criminal. În 1988, un tânăr student trecut la monahism a comis un act de suicid. Toma este convins ca bătrânul călugăr este implicat în sinuciderea novicelui.

1.    O apariţie inedita pe marele ecran în această toamnă. Toma, personajul tău, e înverşunat, răzbunător, decis să îşi transforme ucenicul în vânător de comunişti. Cum ai reuşit să îl joci?

Dintr-o suflare. Aşa am reuşit. Din avântul ideilor şi al căutărilor personale. Şi am mai reuşit dirijat cu forţă şi delicateţe de către maestrul Nicolae Mărgineanu, un om pe care îl admir şi îl respect dincolo de întâlnirea noastră artistică.

 

2.    In Fals tratat de mântuire a sufletului ieşi la vânătoare de oameni. Unde mai este umanitatea lui Toma?

În umor. Toma nu este un om lipsit de umor. Îl are din plin. Doar că are alte preocupări iar munca la CNSAS i-a acaparat personalitatea. Şi în îndoială. De fapt în căutarea îndoieli. Un om atât de sigur pe ideile pe care le susţine şi totodată inteligent nu poate decât să îşi caute propria reinventare prin îndoiala în chiar necredinţa lui. Umanul apare şi din cotidianul imediat care dă savoare şi organicitate rolului.

3.    Cât au durat filmarile şi cât de grea a fost întâlnirea cu mediul monahal?

Filmările au durat doar 15 zile. Un adevărat tur de forţă. Deplasarile la Mânăstirea Iezer şi în împrejurimi au dat o şi mai mare dimensiune filmărilor. Mă simţeam parcă responsabil faţă de oamenii minunaţi întâlniţi acolo. Eu, un fel de Toma Necredinciosul, luând contact cu oameni de o curăţenie pe care cuvintele mele sărace nu au cum să o descrie. Poate nu numai în personajul Toma s-a produs o schimbare atunci ci şi în mine, nu numai ca artist dar şi ca om.

 

4.    O secventa dură din film a fost….

Filmarea de noapte a coborârii din munte cu targa în care îl căram pe Radu. Era o vreme ploioasă, pământul era ud, iar noi filmam printre picături.

 

5.    De la cinema sărim la teatru. Îl joci pe tatăl Julietei în cea mai recentă premieră de la TNB Romeo şi Julieta. De când repeţi pentru rol şi ce importanţă are pentru tine, ca actor, această piesă?

Repetiţiile din vara asta au fost supuse unui program acordat cu programul regizorului Iuri Kordonsky. E o încântare să lucrezi cu un regizor de asemenea calibru. Iar provocarea de a juca primul meu rol de tată din teatru e mare, chiar dacă în contextul propus mă simt mai degrabă ca un frate mai mare al Julietei.