Darius-Ioan Taran, descoperitor de hituri: cum ajunge o piesă bună pe radio?
Este A&R Director, Head of Global Records Publishing, dar a fost implicat în muzică de când era mic. A studiat pian timp de opt ani în adolescență, canto și teorie muzicală.
După terminarea facultății de muzică din UK, Darius-Ioan Taran s-a întors în România și la scurt timp a apărut oportunitatea de a se alătura echipei Global Records, avându-l ca mentor direct pe Lucian Ștefan (CEO, Fondator, A&R Global Records).
"După aproximativ 1-2 luni de când mă alăturasem echipei, am descoperit piesa Matame pentru Antonia, care a și ajuns No.1 pe Radio și TV în România. Acela a fost momentul în care mi-am dat seama de impactul pe care-l poți avea ca A&R, motivându-mă și mai puternic să fac următorii pași", spune Darius.
Am vrut să aflăm direct de la sursă cum funcționează munca unui descoperitor de hituri și alte informații de culise, în interviul de mai jos.
Ce presupune munca de A&R Manager Global Records?
Jobul de A&R este destul de complex, însă pasiunea pentru muzică este cea care ghidează întreaga muncă a unui A&R. Atenția permanentă în descoperirea noilor talente, dar și urmărirea trendurilor muzicale internaționale și locale sunt esențiale. A&R-ul este în strânsă relație cu artiștii, producătorii și autorii. Participa activ la development-ul artistului și are responsabilitatea de a găși piesele hit alături de acesta.
Care sunt hiturile la care ai contribuit în ultimii ani?
Sunt implicat în majoritatea lansărilor noastre, însă pot menționa câteva hit-uri cu care mă mândresc. Cea mai recentă piesă la care am lucrat este Holy Molly x Tată Vlad - Plouă, iar primul meu hit din cariera de A&R este piesa Antoniei - Matame. Pe plan local ar mai fi: Alina Eremia - Noi, Roxen - Spune-mi, Iuliana Beregoi - Cum sună liniștea, EMAA - Zburătorul, INNA x Vinka - Bebe. Pe plan internațional este piesa Stranger a Oliviei Addams (disc de aur în Polonia), Nothing hurts - Minelli, Amore - wrs x Ilkay Gunuc și piesa care ne-a reprezentat anul acesta la Eurovision: Llamame.
Care este parcursul unui artist de la semnarea lui cu casa de discuri și până la difuzarea pieselor sale pe radio?
Din momentul în care artistul semnează cu noi, întreaga echipa își aliniază toate forțele pentru a oferi cele mai bune servicii artistului. Muzica este cea mai importantă pentru artist; nu pot exista una fără cealaltă. De aceea, ne asigurăm că artistul beneficiază de toate resursele noastre, precum participarea activă în sesiunile de creație cu cei mai buni autori și producători din echipa Global Records Publishing. În momentul în care avem piesă single aleasă, pregătim lansarea. Dacă oamenii de radio consideră că piesa și artistul pot ajunge la urechile și sufletele publicului, cel mai probabil o vor difuza.
Cum decurge o sesiune de compoziție și înregistrare a unei piese? Câte sesiuni au loc pe lună în studiourile voastre? Câte piese se compun lunar?
De regulă, o sesiune de compoziție este făcută de un producător, 1-2 songwriters, artist și de multe ori este prezent și A&R-ul. În medie avem peste 120 de sesiuni lunar. Într-o sesiune poate fi compusă una sau chiar 2-3 piese, în funcție de inspirația autorilor și modul de lucru.
Ce contează cel mai mult în decizia de difuzare a unei piese pe radio?
Probabil sunt mai multe aspecte în luarea deciziei. Dacă oamenii de radio consideră că muzica este bună, cu potențial de hit, iar artistul atinge gusturile publicului, cu siguranță piesa ar avea șanse să fie difuzată.
Care dintre artiștii cu care ai lucrat până acum consideri că s-a impus cel mai repede pe piața muzicală și de ce s-a întâmplat acest lucru?
Roxen, Olivia Addams și Holy Molly sunt câteva nume cu care lucrez constant. EMAA este primul artist pe care l-am adus la Global Records și a reușit într-un timp foarte scurt să se remarce în piața muzicală din România. Atât colaborările cu nume sonore precum Carla’s Dreams, The Motans și DJ Project, dar și lansările solo au poziționat-o în ultimul an pe primele poziții în topurile radio și TV. Fiecare nume pe care l-am menționat mai sus are o voce specială și un pachet complet ce definește un artist.
Care sunt cele mai mari satisfacții ale muncii tale?
Să aud muzica la care lucrez la radio, în cluburi, peste tot. Să fiu alături de artistul în care am crezut din prima zi și să îl văd apoi având primul concert în față unui public care îi cântă piesele. Să văd cum producătorii și autorii pe care i-am adus în echipă evoluează de la sesiune la sesiune și ajung să aibă hituri pe radio și să lucreze cu cei mai mari artiști.