Fashion

Maria Andrei: de la succesul pe catwalk la construirea brandului personal

Maria Andrei: de la succesul pe catwalk la construirea brandului personal

O ştii din lumea modei, de la tv sau din social media, unde mereu a fost un etalon de frumuseţe. Dar şi de stil, un stil din care ea a construit o carieră de succes

Am descoperit lumea modei în urmă cu… destul de mult timp, iar de atunci păşesc tot înainte prin acest tărâm frumos!“ Atât de simplu şi firesc îşi începe prezentarea pe site-ul ei, maria-andrei.ro, unul dintre celebrele modele descoperite de regretata Zina Dumitrescu. Este eticheta pe care o poartă cu mândrie, dar azi numele Maria Andrei înseamnă mult mai mult. „Am fost model cam cinci ani plini. Şi am avut norocul sa colaborez cu toţi designerii importanţi la momentul respectiv. Eram angajată la Casa de Modă Venus, dar nu aveam exclusivitate. Am fost şi model de probă – adică toate colecţiile se făceau pe mine, fiindcă aveam dimensiunile ideale: 90-60-90 la 1,78 înălţime“. Dar pe cât de repede au propulsat-o aceste proporţii de aur în lumea modei, tot atât de repede Maria a decis să lase catwalk-ul în urmă, dorindu-şi mereu să cucerească noi orizonturi.


DE PE CATWALK ÎN PRESA GLOSSY
„Nu mi-am dorit să fac din modelling o carieră, ştiind că e un job limitat de vârstă, iar eu aveam, oricum, alte perspective. Am renunţat definitiv la catwalk la doar 24 de ani, în condiţiile în care multe generaţii de modele erau pregătite de mine - ca profesor de mişcare. Mi se părea puţin ciudat să urc pe podium alături de cursante pe care tot eu le selectam. În plus, la 23 de ani eram deja redactor de modă la o revistă glossy de prestigiu.“
Aşa a început un alt capitol al carierei sale, unul foarte consistent, în presa glossy – în care şi-a găsit firesc locul ca absolventă de studii umaniste şi cu o experienţă frumoasa în lumea modei - practic, un mix irezistibil. „Am luat-o de jos, de la făcut cafele şi documentare şi am ajuns să am o îndelungată carieră în presa glossy, lucrând cu mai toate titlurile de prestigiu.“ În paralel, a început şi proiectele în televiziune – unde a debutat sub îndrumarea lui Leonard Miron la Televiziunea Naţională şi a continuat cu emisiuni sau rubrici de succes la cele mai importante posturi TV. În tot acest timp şi-a păstrat pasiunea pentru scris, pe care şi-o cultivă pe site-ul ei, maria-andrei.ro, unde poţi citi articole despre modă, beauty, dar şi călătorii, pentru că Maria şi-a dorit să împărtăşească bucuria de a ajunge în cele mai variate destinaţii. „Nu sunt blogger de turism. Dar mă documentez bine înainte să plec, mă documentez şi după, iar când scriu un articol, fii sigură că e bine scris. Încerc să te motivez să ajungi într-un loc sau altul pentru argumentele care m-au convins şi pe mine.“
Dar asta înseamnă partea văzută a proiectelor Mariei. Cea nevăzută, de backstage, care ei îi place cel mai mult, este tocmai cea pe care am vrut s-o explorăm în discuţia noastră. Pentru că Maria practică un job considerat la modă, cel de wardrobe designer, the dream job - dorit de mulţi, dintre care însă prea puţini ştiu exact câtă muncă, timp, research şi idei alocă ea fiecărui proiect în parte. Este un job pentru care nu oricine are cunoştinţele şi pregătirea necesară – fiindcă nu e suficient să-ţi placă hainele şi shopping-ul. Este un job care sună atât de glamour, dar care e mai complex decât sună şi despre care am fost curioasă să aflu cât mai multe. E vorba despre conceptul de imagine pe care ea îl dezvoltă pentru cele mai variate proiecte ca anvergură şi locaţii: de la expoziţii, evenimente, clipuri şi campanii publicitare şi chiar producţii artistice (lungmetraje sau scurtmetraje), realizate în ţară sau în străinătate. Ca director artistic pentru evenimente, a realizat momente speciale şi proiecte de succes. A lucrat cu artişti, designeri de succes, fotografi celebri şi a format, la rândul ei, profesionişti. Iar ca wardrobe designer a colaborat cu unele dintre cele mai bune echipe de creaţie şi producţie şi cu branduri de renume.
Cum ajungi să lucrezi pe un proiect într-o altă ţară? „De multe ori se întâmplă să ţi se ceară pentru proiectele în străinătate un CV sau un «reel», pentru că cei de acolo nu îţi cunosc întotdeauna cariera. Iar tu trebuie să arăţi că eşti potrivit pe proiectul respectiv - pentru că unele sunt istorice, altele de modă contemporană sau ai de realizat costume de film pe o anumită tematică, unele fiind cu zeci de personaje. Eu una am avut şansa sa lucrez cu regizori extraordinari şi directori de imagine cu premii Oscar ori alte premii importante în industrie, dar şi cu producători de o valoare profesională excepţională!“


STILIST, PERSONAL SHOPPER, WARDROBE DESIGNER
Sunt trei etichete pe care poate suntem tentaţi să le confundăm. „De la început mi-am dorit să lucrez pe zona publicitară şi conceptuală, cea de creaţie, din culise. Pot să dezvolt un concept şi să-l şi pun în practică, să-l implementez, să-l dau la cheie sau pot da pur şi simplu o idee pentru un anumit proiect“, îmi explică Maria. De-asta eticheta de stilist este doar o treaptă din ceea ce oferă ea. „E o etichetă frumoasă, dar viaţa mea e mult mai mult de atât. Ca stilist ţii cont de trenduri. Ca wardrobe designer, nu faci neaparat asta. Trebuie să urmăreşti ideea unui proiect şi să aduci ţinutele care să fie în acord cu tot conceptul filmării. Şi am avut tot felul de provocări tematice în domeniul acesta: de la roboţi, oameni cu capăt pătrat care trebuiau să fie îmbrăcaţi într-un stil anume, spitale de nebuni sau, din contră, catwalk de Paris sau de Japonia. Astfel de proiecte sunt desfăşurate şi în România şi cu ce ai aici la dispoziţie ca resurse trebuie să te ridici la nivelul unor aşteptări foarte înalte. „Cât despre partea de personal shopping, munca ei include ocazional şi asta. Dar este evident că ceea ce noi numim personal shopper nu prea are vreo legătură cu profesia de wardrobe designer. „De foarte multe ori s-a întâmplat să vină la mine oameni care-mi spun că mă cunosc şi vor să le schimb complet garderoba. Însă ca personal shopper, trebuie să-i dedici timp clientului şi timpul ăsta câteodată nu-l am. Aşa că iau doar atât cât pot să duc. Pentru că proiecte sunt, toate mă solicită mult, iar eu prefer să fac puţin şi bun, să mă dedic complet conceptului la care lucrez şi să nu amestec prea tare lucrurile.“ Cu siguranţă, însă, că o persoană pentru care îşi face oricând timp ca personal shopper este chiar... soţul ei, Paul Renaud, business coach-ul căruia ea i-a schimbat complet garderoba. „Într-o zi a venit acasă şi m-a întrebat: «Eşti sigură că eu mai locuiesc aici?!»“, îşi aminteşte Maria râzând.


 CUM FACE MARIA SHOPPING
Cu asemenea cunoştinţe, experienţe şi resurse la îndemână, chiar m-am întrebat dacă, atunci când face cumpărături pentru ea însăşi, Maria merge la shopping ca orice alta femeie. „Merg şi eu prin magazine, am şi eu tendinţa de a cumpăra lucruri pe care le am deja sau îmi plac pe moment. Şi încerc să găsesc soluţii de a dona sau recicla lucrurile pe care nu le port, pentru că nu mi se pare drept sa «zacă» în şifonier
fiindcă eu nu mi-am găsit timp să le port. Dar mă străduiesc să fac investiţii în haine şi să nu cheltui banii aiurea. Lucru pe care-l recomand tuturor. Când văd ceva care-mi place mă gândesc: am cu ce s-o port, am unde? Încerc să-mi alcătuiesc ţinute, să nu mai iau doar nişte piese vestimentare sau nişte accesorii pur şi simplu. Online nu fac des cumpărături. Fiind un om care cunoaşte texturi, materiale, nuanţe şi culori, prefer să simt haina, s-o probez. Pentru că nu vreau să am surprize când cumpăr ceva, mai ales de pe net, şi să îmi înşele aşteptările.“