News

Sophia Loren, Claudia Cardinale, Ornella Muti şi Monica Bellucci, zeiţele ecranului. Ce viaţă palpitantă au avut

Sophia Loren, Claudia Cardinale, Ornella Muti şi Monica Bellucci, zeiţele ecranului. Ce viaţă palpitantă au avut camera-retro icon Vezi galeria 5 poze

Într-o vreme în care bătrâna Italie se reface după cel mai greu test de anduranţă al lumii moderne, să ne amintim despre cele care i-au dat o aură nemuritoare în constelaţia filmului, dar şi în marele atlas al frumuseţii

 

Sophia Loren

Părea că însăşi zeiţa Venus a coborât de pe Muntele Olimp şi s-a întrupat, după milenii, sub forma acestei frumuseţi magnetizante cu ochi verzi ca de felină, picioare lungi, sâni plini şi şolduri unduitoare. O prezenţă ispititoare şi o maestră în arta seducţiei. „Probabil unica zeiţă veritabilă a ecranului“, după cum se exprima însuşi Kirk Douglas. Dar cea care a captivat lumea cinematografiei vreme de o jumătate de secol nu a fost născută nici din spuma mării, precum legendara Venus, şi nici în vreo familie privilegiată din nordul acelei Bella Italia.

Venită pe lume la Roma, pe 20 septembrie 1934, sub numele Sofia Scicolone, ca fiică a unei actriţe ce se remarcase local doar pentru că-i semăna Gretei Garbo, a crescut în sărăcăciosul Pozzuoli, lângă Napoli, unde cerşea mâncare soldaţilor americani în timpul războiului. Era atât de slabă, încât o strigau „scobitoare“! Însă fata aceea lipsită de feminitate s-a transformat într-o adolescentă răpitoare, a cărei frumuseţe avea s-o scape de sărăcie. După ce a câştigat un concurs local de Miss, unde purtase o rochie croită de bunica sa din draperiile din casă, Sophia a ajuns din nou la Roma, unde a făcut o serie de fumetti (fotografii însoţite de texte comice), în urma cărora a primit câteva roluri de figuraţie la studiourile MGM. Odată inundată de lumina reflectoarelor în Quo Vadis, i-a atras atenţia lui Carlo Ponti – producătorul care a transformat-o într- o stea de cinema şi bărbatul care i-a marcat destinul sentimental. „N-ai cum să uiţi momentul în care îl întâlneşti pe bărbatul vieţii tale – deşi Carlo era însurat şi avea doi copii“, spunea cea care a aşteptat ani întregi pentru a-şi putea trăi liber iubirea, căci ea avea 16 ani, iar el... 48!

Destinul a vrut, însă, ca ei să trăiască împreună peste 40 de ani, despărţirea definitivă producându-se în 2007, când văduvei Sophia i-au rămas alături cei doi fii ai lor, Carlo (51) şi Edoardo (47), şi cei patru nepoţi. Dar nu doar Ponti ar fi putut s-o facă regina filmului! La 22 de ani, când ajunsese la Hollywood, îi intrase la suflet marelui Cary Grant, pe când filmau The Pride and the Passion. Grant care, la cei 52 de ani ai lui, îi făcea curte şi şi-ar fi dorit-o de soţie. Dar ea tocmai se logodise cu Ponti, care obţinuse finalmente divorţul, şi nici nu credea că ar fi putut trăi peste Ocean...

Curte i-a făcut şi Marlon Brando, prin 1967, când juca în Contesa din Hong Kong. Dar un gest greşit de-al lui a pus o barieră categorică între ei, după cum aflăm din autobiografia Yesterday, Today And Tomorrow - My Life, în care regăsim fotografii, scrisori şi bileţele şi din partea lui Frank Sinatra, Richard Burton ori Marcello Mastroianni.

Din 2014, are un nou pretendent, pe multimiliardarul Carlos Slim Helú (79). Văduv la rândul său, afaceristul mexican a reuşit să-i intre în graţii faimoasei Ciociara şi unii spun că ar fi gata să-i pună la picioare întreaga lui avere.

Claudia Cardinale

Rivală a Sophiei Loren, dar şi a mult mai experimentatei Gina Lollobrigida, această Brigitte Bardot a Italiei, „varianta brunetă, cu ten măsliniu“, şi-a petrecut peste şase decenii pe platourile de filmare. Interesant este că, la momentul descoperirii ei, vorbea franceza, araba şi dialectal sicilian, astfel că, la primele sale filme, vocea i-a fost dublată în italiană. Se întâmpla asta datorită mediului în care s-a născut şi a crescut, cel din La Goulette, lângă Tunis, unde bunicul său matern ajunsese din Sicilia, traversând Mediterana într-o barcă. Cum în familie se vorbea dialectul sicilian, iar la şcoala din Cartagina profesorii predau în limba franceză, Claudia era de mică bilingvă, la fel ca sora ei, Blanche, şi visa să devină învăţătoare. Nimic, însă, nu o pregătea pentru ce avea să-i fie hărăzit după ce a fost desemnată „cea mai frumoasă italiancă din Tunisia“, în cadrul unui concurs de frumuseţe - la care nici măcar nu se înscrisese! Dar tocmai acesta a fost paşaportul său către faimă, care a dus-o mai întâi ca spectator la Festivalul de Film de la Veneţia, iar mai apoi ca actriţă în Goha (1958), cu Omar Sharif.

De-atunci, ofertele au curs pe bandă rulantă, dar până la filmul câştigător al lui Federico Fellini, 8 ½ (1963), cu Marcello Mastroianni (despre care spunea că era un latino lover), niciun spectator nu i-a auzit adevărata voce. Totuşi, odată cu Ghepardul, realizat alături de Burt Lancaster şi Alain Delon, era clar că se născuse o stea. Una despre care romancierul Alberto Moravia spunea că „este o frumuseţe dăltuită de însuşi Michelangelo“.

După un interludiu hollywoodian, Claudia se întorcea în Tunisia în 1965, ascunzând de privirile tuturor o sarcină nedorită. Avea doar 18 ani când fusese violată de un francez şi se vedea nevoită să renunţe la tot ce clădise. O dramă căreia influentul producător italian Franco Cristaldi i-a găsit repede o rezolvare: copilul să fie trecut în acte drept fratele, nu fiul ei. Doar că preţul plătit pentru această infamă găselniţă avea să fie prea mare – o căsătorie rapid încheiată cu Cristaldi, care ajunsese să pună monopol pe viaţa şi cariera ei.

De-abia în 1975 s-a putut elibera de el şi, deşi era curtată de mulţi bărbaţi celebri – chiar şi de marele Marlon Brando, căruia i-a respins avansurile într-o cameră de hotel –, Cardinale nu şi-l dorea decât pe unul singur: regizorul Pasquale Squitieri, pe care l-a cunoscut pe platourile de filmare de la I guappi şi alături de care a trăit decenii de iubire, dăruindu-i şi o fată, botezată tot Claudia.

Ornella Muti

Irezistibilă, intangibilă şi greu de păstrat. Aşa i s-a dus vestea acestei Ursula Andress a Italiei, care are în palmares de la filme erotice italiene cu buget redus, la strălucitoare filme TV americane şi până la producţii europene de prestigiu. Are 1,68 m, acelaşi păr blond şi aceiaşi ochi de-un verde-albastru sfredelitor cu care i-a supus pe mulţi dintre bărbaţii vechiului cinema. În ciuda celor 65 de ani împliniţi în martie, actriţa italiană se bucură şi acum de o mare simpatie în rândul conaţionalilor ei, iar aparatele de fotografiat o iubesc la fel de mult, atunci când îşi face apariţia pe covorul roşu.

De altfel, frumuseţea aproape hipnotizantă a Ornellei Muti (pe numele ei real Francesca Romana Rivelli) şi cumva atipică pentru Italia vine din amalgamul de trăsături dobândite de la tatăl napolitan cu cele moştenite de la o mamă nemţoaică de origine estoniană, ai cărei părinţi erau, la rândul lor, emigranţi din fostul Leningrad. De aici s-a născut un poem de trăiri latine, dublat de trăsături slave greu de replicat. Nici chiar sora sa, Claudia, nu putea concura cu ea. Evident că o asemenea floare rară a fost de timpuriu pusă în lumina marilor reflectoare, mai întâi pe podium şi în studiourile de fashion, iar mai apoi pe platourile de filmare.

La doar 15 ani, ajungea în atenţia cineaştilor, odată cu distribuirea în filmul La moglie più bella, dar şi în braţele primului său iubit, actorul Alessio Orano, cu 10 ani mai mare decât decât ea. Şi, pentru că între ea şi Alessio chimia trecea şi dincolo de camerele de filmat, regizorii italieni i-au adus împreună în mai multe pelicule. Ornella, însă, pusese ochii pe producătorul spaniol José Luis Bermúdez de Castro Acaso, cu care a şi rămas însărcinată.

Din păcate, relaţia lor s-a stins repede, iar italianca a fost nevoită să plece să nască în secret, la München. Fetiţa venită pe lume în octombrie 1974 a primit numele Naike (floare de toamnă, în traducere din spaniolă). Şi n-a fost nicio clipă o piedică pentru Alessio Orano, care a reuşit să revină în viaţa Ornellei şi să-i pună verigheta pe deget, în 1975.

Era perioada în care toate tabloidele din Peninsulă titrau că Ornella se îndrăgostise nebuneşte de Adriano Celentano, cântăreţul pentru care filmase un videoclip – şi care purta, la rândul lui, verighetă! Cum, însă, Claudia Mori nu s-a grăbit să i-l cedeze, Ornella s-a întors în cinematografie şi l-a acceptat în viaţa ei pe Federico Fachinetti, care a făcut-o de alte două ori mamă. Tot atunci, poarta spre Hollywood i s-a deschis larg, ajungând să le dea replica lui James Belushi, Gérard Depardieu, Armand Assante, Alain Delon, Dolph Lundgren şi Alec Baldwin. Şi, cum flirturile de pe platouri nu lipseau, n-a durat mult până a divorţat şi de Fachinetti, în 1996.

Doi ani mai târziu, un alt bărbat o făcea să se simtă frumoasă şi iubită – Stefano Piccolo, un chirurg plastician italian, cu opt ani mai tânăr decât ea. Şi da, lângă el a reuşit să-şi conserve şi tinereţea, şi zâmbetul celebru, dar nu şi loialitatea. Ce dacă acum e bunică?

„Câtă vreme inima are nevoie de dragoste, am dreptul să iubesc pe cine vreau“, a declarat ea pentru revista italiană Oggi, când a fost întrebată cum merge relaţia cu Fabrice Kerhervé, cu care s-a logodit în 2008. O dragoste de care se bucură în vila ei din Monaco, unde s-a retras încă din 1994, pentru a ocoli autorităţile fiscale din Italia, care-i cer să plătească 2 milioane de euro amendă pentru neplata unor impozite pe avere. O fi învăţat de la Depardieu cum să-şi ascundă averea de 41 milioane $?

Monica Bellucci

Când a pozat goală, la 46 de ani, la 12 luni după ce devenise a doua oară mamă, a creat rumoare. Şi, chiar şi acum, La Bellucci, cum o numesc italienii, încă reuşeşte să pună imaginaţia bărbaţilor pe jar, cu sex appeal-ul ei nealterat de vârstă. Vorbim despre una dintre cele mai sexy actriţe pe care le-a dat cinematografia italiană, dar şi despre una dintre cele mai în vârstă Bond Girls, care a apărut în Spectre, din franciza James Bond, la 51 de ani.

„Voi mai turna scene sexy, dar nu nud. Am făcut asta în trecut, desigur. Sunt actriţă, deci a trebuit să-mi folosesc trupul pentru a exprima anumite stări“, spunea ea într-un interviu pentru revista Stella. Moştenind frumuseţea de la mama sa, pictoriţa Maria Gustinelli, şi exploatându-şi potenţialul încă de la 16 ani, când a început să lucreze ca model, Monica Anna Maria Bellucci are aerul unei misterioase castelane – deşi traiul ei din Città di Castello, din frumoasa regiune Umbria, era departe de-a fi unul nobil.

De altfel, tocmai de aceea adolescenta acceptase să-şi dezvelească nurii atât de devreme, dorindu-şi să poată plăti studiile de Drept de la facultatea din Perugia. Dar atracţia reflectoarelor a fost mult mai mare decât orice sală de tribunal şi, odată ajunsă la Milano, în 1988, priorităţile i s-au schimbat radical: a semnat un contract cu agenţia Elite Model Management, a devenit unul dintre cele mai cunoscute manechine la Paris şi New York, a pozat pentru Dolce&Gabbana şi a încercat un mariaj cu fotograful Claudio Carlos Basso – de care avea să divorţeze după doar 18 luni.

Doi ani mai târziu, debuta în televiziune, în Vita con figli, iar în ’92 figura deja pe afişul filmului lui Francis Ford Coppola, celebrul Dracula după Bram Stocker. Lovitura avea s-o dea cu thrillerul Apartamentul, care a venit cu surprize multiple: o nominalizare la premiul César, o frumoasă poveste de dragoste cu actorul francez Vincent Cassel şi oferta de-a juca rolul său iconic din Malena (2000). Dar chiar dacă i-a oferit publicului şi o altă versiune a sa, în Patimile lui Christos (2004), Bellucci e conştientă că tot frumuseţea ei a fost biletul de intrare în această lume: „M-am lăsat inspirată de Rossellini, Visconti, Sophia Loren, Gina Lollobrigida, Claudia Cardinale. E vorba de cultura şi de sufletul meu. În filmele mele recente există scene de sex, dar nu şi de nuditate. Sunt o femeie care se simte bine în pielea ei, fără chirurgie estetică, fără botox. Poate că nici la 30 sau la 20 de ani nu arătam atât de bine“, recunoşte cea care s-a încumetat să devină mamă abia la 39 de ani, la 5 ani de când îşi legase destinul de cel al lui Vincent.

„Întotdeauna am vrut să am copii mai târziu. La 20 de ani, când unele femei sunt pregătite să devină mame, eu nu-mi doream decât să ies cu prietenii. Aşa că prima fiică a sosit când aveam 39 de ani, iar a doua, la 45 de ani“, povesteşte ea despre Deva (16) şi Léonie (10), care au crescut văzându-şi părinţii locuind separat, ambii fiind prea independenţi şi prea preocupaţi să-şi prezerve agendele în cinematografie, el în Franţa, ea în Italia. 

Poate tocmai de aceea nici divorţul lor din 2013 nu a fost un mare şoc, ştiut fiind faptul că, în ultimii ani, Cassel (53) tot încercase s-o convingă pe Bellucci să se rupă de Europa şi să-l urmeze în Brazilia, ţară de care era fascinat până la obsesie – şi unde, în cele din urmă, el şi-a refăcut viaţa alături de manechinul Tina Kunakey (22) şi a devenit tată a treia oară.

Cumva, ca o replică dată celui căruia i-a dăruit 17 ani din viaţă, Monica s-a afişat, la rându-i, cu scenograful şi sculptorul Nicolas Lefebvre, proprietar al unei galerii de artă în Paris şi mai tânăr cu 18 ani decât ea. O mişcare ce i-a luat prin surprindere pe mulţi şi care, deşi a avut un deznodământ previzibil, a durat totuşi un an de zile. Şi, chiar dacă finalul verii trecute a însemnat şi sfârşitul acestei idile, Bellucci şi-a reconfirmat puterea de seducţie, iar faptul că marile companii de cosmetice şi de modă o solicită insistent pentru campaniile lor nu face decât să-i perpetueze mitul în materie de frumuseţe atemporală.

 

Comentarii