Cum arată viaţa după pandemia COVID-19? 10.000 de oameni din întreaga lume au împărtăşit ” noua normalitate ” în cadrul celui de-al 14-lea barometru Ferratum
Rezultatele Barometrului de Vară 2021 al Grupului Ferratum™ arată, în cel de-al 14-lea sondaj consecutiv, schimbările globale dupa un an pandemic. Aproape 10.000 de gospodării din 12 ţări au participat la chestionarul bi-anual ce a analizat dinamica cheltuielilor consumatorilor în preajma sezonului de vară. Au fost dezvăluite detalii interesante legate de obiceiurile de consum şi planificarea perioadei ce urmează, viaţa după pandemia COVID-19, cine e gata să călătorească din nou şi cine va continua să lucreze de acasă.
Românii doresc să se întoarcă la viaţa de dinainte de pandemie
Situaţia economică s-a stabilizat în România comparativ cu vara anului trecut, cel puţin în ceea ce priveşte locurile de muncă. Dacă anul trecut doar 53% dintre respondenţi aveau încă un loc de muncă stabil fără modificări salariale, anul acesta procentul a crescut la 81%. Iar dacă anul trecut un procent de 16% spuneau că erau în şomaj tehnic, anul acesta procentul este de doar 3%. Procentul celor ce au spus că vor călători în străinătate anul acesta s-a triplat comparativ cu 2020.
38% dintre respondenţi au declarat că s-au vaccinat deja şi alţi 28% sunt pe listă şi se vor vaccina curând.
58% dintre românii participanţi la barometrul Ferratum au spus că îşi doresc să se întoarcă la birou când se termină pandemia.
De asemenea românii au început să aibă şi alte priorităţi când vine vorba de cheltuieli în afară de cele de baza, alimentare. Printre top cheltuieli se numără şi amenajările interioare, renovarea casei dar şi vacanţă în ţară sau străinătate.
Scăderea planificată a cheltuielilor, observată anul trecut, revine şi de această dată – 48% din populaţie plănuieşte să cheltuiască la acelaşi nivel ca-n 2020, în timp ce 14% ia în calcul cheltuieli mai mari ca vara trecută. Bugetul mediu alocat pentru cheltuieli pentru următoarea perioadă a crescut de la 802 EURO, anul trecut, la 958 EURO, vara aceasta.
Situaţia din domeniul salariaţilor pare că s-a stabilizat, comparativ cu anul trecut – 72% dintre cei intervievaţi au răspuns că sunt, în continuare, angajaţi, fără ca salariile lor să fie reduse, ceea ce înseamnă întoarcerea la o oarecare stare de normalitate. Venitul din fiecare gospodărie a crescut, comparativ cu 2020, în special în
, Croaţia şi România.
Rezultatele arată că mulţi oameni aşteaptă cu nerăbdare să se întoarcă la birou, iar jumătate dintre respondenţi afirmă că nu vor să continue munca de acasă atunci când pandemia COVID-19 se va termina. S-a început a se considera că această pandemie face parte din viaţa oamenilor, iar frica în faţa unui nou val este mai mică dacă facem comparaţie cu anul trecut. Socializarea prin întâlnirile de familie ori cele cu prietenii rămâne în topul activităţilor de care oamenilor le este cel mai dor.
În ceea ce priveşte ”telemunca”, provocarea majoră în cea mai mare parte a ţărilor este dată de faptul ca nu se mai face diferenţa între viaţa personală şi viaţa profesională, oamenii simt ca nu mai au viaţa personală (34% dintre cei care au răspuns).
Chiar dacă mare parte dintre intervievaţi continuă să rămână nevaccinată, oamenii spun că vor face acest lucru pe parcursul lui 2021. Cele mai active ţări pe acest palier par a fi Finlanda, Suedia, Norvegia şi România, la polul opus situându-se Bulgaria şi Australia.
Planurile pentru vara lui 2021 sunt foarte importante pentru bulgari, români şi letoni, cei care vor cheltui, în această ordine, cei mai mulţi bani în următoarele două-trei luni. Respondenţii din cele trei ţări au declarat că vor cheltui 74%, 58%, respectiv 53% din veniturile lor lunare pentru planurile de vacanţă, atât cele de vară, cât şi cele din perioada rămasă. Nordicii se găsesc la capătul opus, finlandezii preferând să cheltuiască 34%, suedezii 33%, iar danezii doar 32%.
Întrebaţi dacă vor prefera să se întoarcă la cumpărăturile ”tradiţionale” ori vor merge pe versiune online, 64% dintre cei care au răspuns au declarat că vor continua să meargă, fizic, în magazine. 57% dintre cei din Suedia şi 51% din cei din
au afirmat că vor continua shopping-ul online.
Per total, plăţile se digitalizează, iar oamenii par că se ”îndepărtează” de plăţile cash, apropiindu-se tot mai mult de tranzacţiile on-line. În 2021, plăţile au fost efectuate în proporţie de 58% cu cardul, 28% dintre respondenţi au preferat plata cash şi doar 19% transferul bancar.
Plata cu cardul este des folosită în Danemarca (92% dintre tranzacţii), Norvegia (84%) şi
(75%), în timp ce bulgarii (64%) şi croaţii (56%), preferă plăţile cash.
Când au fost întrebaţi ce cheltuieli au amânat pe durata pandemiei COVID-19, oamenii au răspuns că au prefarat să nu dea banii pe călătoriile internaţionale. Mulţi se tem să-şi facă vacanţele peste graniţă şi preferă ţara în care s-au născut. Sunt de acord să plătească sume mai mari pentru ca aceste călătorii să fie sigure.
Vizate sunt locurile ce nu necesită o perioadă de carantină. Oamenii afirmă că se vor proteja mai bine şi că vor avea mai multă grijă de sănătatea lor. Cei care caută astfel de asigurări speciale sunt cetăţenii din Finlanda, din Suedia sau din Republica Cehă.
Respondenţii afirmă că intenţionează să-şi acopere cheltuielile din acestă vară cu 36% din economiile proprii şi cu 36% folosind un împrumut
. În ceea ce priveşte accesarea unui împrumut, 35% dintre ei au afirmat că nu au ales un împrumut Ferratum deoarece nu au nevoie de bani în perioada următoare în timp ce 25% au solicitat sprijinul Ferratum, cu un împrumut, dar sunt îngrijoraţi de capacitatea de a-l rambursa.
62% dintre cei chestionaţi nu au avut posibilitatea de a face economii pe perioada pandemiei, în timp ce cei care au deţinut fonduri le-au păstrat în debozite bancare (11%), în cryptomonede (5%) sau în investiţiile la bursă (5%).
Referitor la cheltuelile online din ultimele luni, situaţia economică pare că se îmbunătăţeşte: cheltuielile cu alimentele, ce reprezentau 52% din totalul anului trecut au ajuns, acum, la doar 30%, ceea ce înseamnă că oamenii s-au simtit comfortabil să işi aloce bugetele de la necesităţile primare către alte bunuri. Printre alte cheltuieli se regăsesc cumpărarea de produse de uz casnic (18%) dar şi de îmbrăcăminte (28%).
În planurile de cheltuieli pentru următoarele luni, produsele alimentare continuă să se afle pe primul loc (18%), urmate de cumpărarea mobilierului pentru locuinţe (11%) şi de călătoriile interne (10%).
Sondajul a fost realizat de către ”Ferratum Group”, care şi-a chestionat clienţii activi din 12 ţări, printr-un chestionar web, standardizat. Veniturile au fost exprimate în moneda locală, iar consumul relativ din această vară a fost calculat printr-un raport al venitului disponibil lunar al unei familii din fiecare ţară.
Au participat la acest sondaj aproape 10.000 de gospodării. Respondenţii au avut vârste între 18 şi 61 de ani. 55% dintre intervievaţi au fost femei. Venitul net mediu al gospodăriilor participante a fost cuprins între 1.119 şi 4.076 euro. Numărul mediu din gospodăriile respondente a fost de 2.8 persoane.
În plus faţă de factorii demografici, respondenţii au fost întrebaţi despre venitul lunar net disponibil şi despre cum pandemia COVID-19 le-a schimbat viaţa în ceea ce priveşte comportamentul cheltuielilor, care este planul lor de financiar în următoarele luni şi dacă iau în considerare să călătorească mai mult, comparativ cu 2020.
Ferratum Oyj şi filialele sale formează Grupul Ferratum („Ferratum” sau „Grupul”) este un furnizor internaţional de servicii financiare mobile şi digitale pentru consumatori şi întreprinderi mici.
Ne-am construit ecosistemul financiar online şi împreună cu clienţii noştri în cei 16 ani de activitate. Ecosistemul nostru financiar este conceput pentru a depăşi dificultăţile tranzacţiilor bancare şi financiare fizice şi a-l transforma într-o experienţă în timp real fără hârtie şi fără margini. Abordarea noastră bazată pe date în ceea ce priveşte evaluarea creditelor şi cunoaşterea clienţilor noştri ne plasează în fruntea revoluţiei financiare.
Ferratum, cu sediul central în Helsinki, Finlanda, a fost înfiinţată în 2005 şi deserveşte 479.000 de clienţi activi (la 31 martie 2021) şi şi-a extins operaţiunile în 19 ţări din Europa, America de Nord, America de Sud, Africa şi regiunea Asia-Pacific. Ferratum Bank p.l.c., este o filială deţinută în totalitate de Ferratum Oyj.
Ferratum Group este listat la Prime Standard al Bursei de Valori din Frankfurt sub simbolul „FRU”.
Pentru mai multe informaţii, vizitaţi
.