Totul despre campionul Valentino Rossi: Doctorul pe două roţi
Cum reuşeşte italianul cu a lui veşnică figură de puştan să îmblânzească cu atâta uşurinţă acel monstru din metal? Poate că cel care se confundă cu numărul de concurs 46 a învăţat ce alţii încă nu cunosc. Să vorbească cu motocicleta lui
Cum reuşeşte italianul cu a lui veşnică figură de puştan să îmblânzească cu atâta uşurinţă acel monstru din metal? Poate că cel care se confundă cu numărul de concurs 46 a învăţat ce alţii încă nu cunosc. Să vorbească cu motocicleta lui. S-o cucerească ca pe-o femeie capricioasă…
Când o persoană care nu este fan al vitezei şi al curselor de maşini, carturi sau motoare ajunge să urmărească cu religiozitate etapele de motociclism doar pentru a-l vedea pe el, carismaticul italian cu părul mare şi creţ, un artist într-o lume a fiarelor şi-a bujiilor, ştii că ai de-a face cu o legendă. Cu cel mai mare motociclist din toate timpurile, pe care îmi face mare plăcere să-l descopăr, în acest material, alături de voi, dezbrăcat de combinezonul de curse. La figurat, evident. I se spune Doctorul sau, în limba conaţionalilor săi, Il Dottore, poate pentru sângele rece cu care ia curbele la viteze criminale de peste 300 km/h. „În Italia, Doctorul este un supranume pe care i-l dai cuiva pe care îl respecţi foarte mult. Un om foarte important“, avea să explice tatăl campionului faimoasa poreclă, iar Valentino însuşi glumeşte că Rossi este un nume de familie obişnuit în tagma doctorilor. Dar ceea ce îl face pe Rossi şi mai special este popularitatea lui, una pe măsura succesului său extraordinar, întins pe 13 ani, motociclismul datorându-i acestui italian cu gura mare scoaterea lui din anonimat. Vorbim de un fel de Cristiano Ronaldo în lumea fotbalului, dar cu ceva mai multă personalitate…
Ca toţi italienii născuţi, parcă, pe scuter, microbul vitezei s-a prins foarte repede de micuţul Valentino, cu atât mai mult cu cât tatăl Graziano Rossi (foto sus) participa la cursele de motociclism. Ca orice mamă italiancă excesiv de protectoare, Stefania Rossi l-a convins, însă, pe soţul ei să-i deturneze atenţia fiului de doar cinci ani de la motocicletă către un vehicul mai sigur, cartul. Ce-a urmat? La 11 ani, juniorul câştiga campionatul regional de karting, dar tot tânjea după mini-motocicleta pe care, în cele din urmă, a şi primit-o. Că îngrijorările mamei erau cât se poate de pertinente avea să înţeleagă şi Valentino mai târziu, în 1993, când avea să facă praf o motocicletă de 125 centimetri cubi şi, cu toate acestea, să termine cursa pe locul nouă. Ar fi existat, oare, pentru Valentino, o altă opţiune decât cursele de motoare? „Aş fi ajuns, probabil, să fur maşini. Este lucrul care mi-ar fi dat acelaşi nivel de adrenalină precum cursele.“
Istoria începe să se scrie, curând, în limba italiană, în lumea motociclismului. La doar 18 ani, în 1997, Rossi devine regele clasei de 125 cmc (cea mai uşoară din motociclism), doi ani mai târziu se impune la 250 cmc, pentru ca, din 2001, să înceapă să „opereze“ cu succes în cursele clasei regină, Moto GP, acesta fiind primul dintre cele şapte campionate câştigate în carieră.
Poate că fanii italianului or fi pierdut şirul victoriilor acestui mare campion, dar cu siguranţă că ei cunosc semnificaţia tuturor mesajelor personale pe care Rossi are grijă să le afişeze la vedere, în timpul curselor. „The Tribe of the Chihuahua“, de exemplu, scris mare şi lat chiar pe casca lui de pilot, este denumirea neoficială a grupului său de prieteni, care-l însoţesc peste tot în lume, la concursuri. Mai infama abreviere WLF, de pe combinezon, a fost cât pe ce să-l coste o amendă, căci este prescurtarea frazei „Viva La Figa“ (Trăiască păsărica!). Înţelegeţi voi… De notat că cei doi „v” din cuvântul „Viva“ au fost înlocuiţi cu „W“, pentru a fenta comisia disciplinară.
Cum vorbim de un catolic superstiţios până în creştetul creţ al capului, merită menţionat că italianul face multă risipă de energie prin micile lui ritualuri de dinaintea curselor, unul fiind următorul: înainte de a se urca pe motocicletă, pilotul se ghemuieşte în dreapta acesteia, într-o linişte profundă, purtând un fel de dialog mut cu tovarăşa sa de curse. „Mă gândesc la motocicleta mea ca la o femeie. Ştiu că sună ciudat, dar este adevărat. Motocicleta nu este doar o bucată de metal, are suflet“, spune Vale.
Astăzi, la al 20-lea sezon în campionatul mondial de motociclism, îl găsim pe Doctor cu un bagaj enorm de experienţă, dar şi cu ceva mai multe riduri conturându-i zâmbetul larg până la urechi. Însă la fel de periculos ca în tinereţea-i inconştientă, atunci când rivalii tremurau în şa, văzând în oglinda retrovizoare cum se apropie o motocicletă cu numărul 46. Valentino, cu două victorii în 2015, zâmbeşte şi astăzi în felul lui trufaş, de pe prima poziţie a clasamentului provizoriu, semn că „bătrânul“ doctor încă mai poate. Şi încă mai crede în cuvintele care l-au purtat printre stele: „Concurez doar pentru victorie“.
Ladies’ man
Un campion şi iubitor de frumos precum Valentino (în 2007 s-a iubit cu o cunoştinţă mai veche de-a noastră, Elisabetta Canalis) nu putea avea decât o iubită cu fizic bestial. Şi chiar asta se poate observa, la o primă vedere, la frumoasa Linda Morselli (28 de ani, foto sus), cea cu care Rossi se iubeşte de trei ani. Câştigătoare a titlului Miss Eleganţă la un concurs naţional de frumuseţe, Linda l-a cunoscut pe Valentino în 2008, la cursa de la San Marino, acolo unde fata lucra ca hostess. Iar pilotul, implicat atunci într-o relaţie cu studenta la medicină Marwa Klebi, n-a putut, probabil, să uite chipul frumoasei Miss, căutând-o după ce s-a despărţit de iubită. Suspectat mereu că este pe cale să se însoare, Vale a pus punctul pe i cu această declaraţie, de acum doi ani: „Nu sunt pregătit pentru căsătorie şi, de fapt, sper că nu mă voi căsători niciodată. O voi face doar dacă nu voi avea altă cale de ieşire“, a glumit el, completând, însă, că vrea un fiu, în următorii zece ani. Să înţelegem că nu va exista niciodată o doamnă doctor?
foto: guliver/getty images/splash news