Beauty

Yogilates: când sportul întâlneşte meditaţia

Yogilates: când sportul întâlneşte meditaţia

Yoga şi Pilates. Aceste două discipline care sună şi azi atât de modern, deşi prima este cât se poate de veche, lucrează şi mai eficient împreună. Totul spre armonia corpului şi a minţii noastre.

Aparent asemănătoare, cele două forme de mişcare tra­tează trupul în mod dife­rit: Yoga pune accentul pe o postură corectă, stretching şi medi­taţie, iar Pilates întăreşte musculatu­ra, fără a o dezvolta exagerat. Aşa că, atunci când elementele esenţiale ale acestor două activităţi se combină în aceeaşi clasă, denumită Yogilates, practicantul are numai de câştigat. De ce este Yogilates mai mult de­cât o formă de a te menţine suplu şi sănătos şi ce alte beneficii obţii în urma participării la o astfel de clasă am aflat de la Carlos L’Abbate, instructor de origine argentiniană, care, din 2009, predă acest con­cept modern în România. Şi nu înainte de a testa pe pielea noastră tot ceea ce vă detaliem în rândurile următoare!

„Yogilates este un exerciţiu pentru minte şi corp, care are ca scop final starea de bine a unei persoane. Sunt adeptul combinaţiei Yoga-Pila­tes deoarece, în general, Yoga pune accentul pe întinderea corpului, în timp ce mişcările de Pilates susţin tonifierea lui. Când făceam doar Yoga, aveam senzaţia că muşchii mei slăbesc, iar când mă axam doar pe Pilates, simţeam ne­voia de mai mult stretching. La orele de Yogi­lates, corpul are parte şi de stretching, dar şi de exerciţii de forţă“, susţine Carlos.

Înainte de a te entuzisma cu gândul la tru­pul longilin pe care l-ai putea obţine cu ajuto­rul Yogilates, trebuie să ai în vedere că proce­sul este unul complicat, iar, înainte de a slăbi, trebuie să atingi echilibrul interior. „Dacă una dintre preocupările tale este să şi slăbeşti, ore­le de Yogilates te ajută cu siguranţă. Dar dacă vrei DOAR să slăbeşti, atunci aceste cursuri nu sunt pentru tine. Este vorba mai degrabă des­pre armonie, stare de bine, atenţie, prezenţă“, arată Carlos (foto jos). Asta deoarece, în goana noastră după rezultate fizice imediate, neglijăm sursa mai adâncă a problemei, care este dezechili­brul interior.

Cui i se adresează?

Oricine are o stare de sănătate bună poate face faţă acestor mişcări. Vă avertizăm, totuşi, că prima oră poate fi mai dificilă decât şi-ar pu­tea imagina cineva, având în vedere impresia greşită că Yoga şi Pilates sunt nişte discipline uşor abordabile. „Flexibilitatea, echilibrul şi forţa sunt atribute care pot fi câştigate în timp, dacă există şi continuitate. Cu toate acestea, clasele nu sunt pentru persoane cu leziuni serioase, precum hernia de disc. Deşi câteva poziţii din Yoga şi Pilates ar putea ajuta, multe nu o fac, aşa că aceste persoane au nevoie de clase specializate“, continuă Carlos. Interesant este că, spre deosebire de ceea ce auzim în mod normal la o sală de forţă, practicantul de Yogilates este încurajat să se concentreze pe calitatea unei mişcări, evitând multe repetări necontrolate. Less is more, cum ar veni…

Cum te simţi după Yogilates?

Dacă ar fi să rezumăm beneficiile Yogilates la câteva, am menţiona îmbunătăţirea flexibilită­ţii şi a posturii, detoxifierea corpului, o respi­raţie mai eficientă, normalizarea tractului gas­tro-intestinal şi echilibrarea sistemului nervos. Fin observator, Carlos a remarcat şi el schim­bări în bine la cei cu care lucrează: „Un trup şi o minte mai relaxate şi o încredere mai mare în posibilităţile corpului lor. Mai multă încredere în propria persoană, în cine sunt ei cu adevărat şi mai puţină nevoie de a avea aprobarea celor­lalţi. Sentimentul că sunt mai prezenţi şi vii“.

Fii prezent! Fii acolo unde te afli!

Sau, mai simplu, linişteşte-ţi mintea şi tră­ieşte ce ţi se întâmplă! Pare atât de simplu şi, totuşi, este cât se poate de greu. Deconectarea dintre corp şi minte generează mult blamata boală a secolului, stresul, de aceea este vital ca mintea să fie concentrată pe ceea ce facem în fiecare moment. Dar cel mai bine ne lămureş­te tot Carlos! „Din păcate, astăzi trăim într-un ritm incredibil. Ceea ce experimentăm noi, acum, într-o zi, o persoană normală de acum 200 de ani trăia într-o săptămână sau chiar o lună. Dar chiar şi azi, ca şi acum 200 sau chiar 5000 de ani, scopul unui om este să fie fericit, mulţumit de viaţa lui, să se simtă împăcat. Dar, din cauza acestui ritm extrem de rapid, ne în­depărtăm din ce în ce mai mult de acest scop primordial. Soluţia este să ne reconec­tăm la prezent, la ceea ce se întâmplă chiar acum, chiar aici. Viaţa nu este ceea ce ni s-a întâmplat în trecut sau ceea ce ni se va întâmpla în viitor.“

3 exerciţii Yogilates

Criss-cross. Un exerciţiu în forţă, solicitant chiar, care lucrează întregul abdomen, în special muşchii oblici.

Salutul soarelui. Este o combinaţie de exerciţii în care este folosit întregul corp, iar conectarea respiraţiei la mişcările respective dă senzaţia de meditaţie în acţiune. În plus, corpul este întins şi întărit.

Tadasana. O poziţie aparent uşoară, care presupune să se stea în picioare, cu ochii închişi. Se intră în această postură după o serie de exerciţii solicitante, când corpul este obosit, iar inima şi respiraţia sunt agitate. Mai multe detalii pe www.yogilates.ro.

Foto: guliver/getty images/rex features, www.123rf.com, arhiva personală