Cum a cucerit Clara Rotescu Hollywoodul

24 aprilie 2016   Fashion

Dacă există noţiunea de excentricitate clasică, atunci Clara o stăpâneşte cu zâmbetul pe buze: hainele ei pot avea linii conservatoare, dar vin în cele mai explozive combinaţii, culori şi printuri. Sub eticheta MIAU, ea a declarat război ternului.

Am găsit la atelierul ei o adevărată agitaţie, în labirintul de cutii cu diverse destinaţii, cele mai multe pentru Dubai. „Acum livrez comenzile de la Paris Fashion Week. Mulţi clienţi fiind din Orientul Mijlociu, se pregătesc de Ramadan şi atunci a început explozia vânzărilor. Toţi au nevoie de comenzi ieri. La târgul de la Paris am câştigat nişte clienţi noi, din Marea Britanie. Şi aştept confirmarea pentru o co­lecţie în Africa de Sud“, îmi spune Clara, pe care a trebuit s-o aştept un ceas ca s-o extrag din rit­mul ei nebunesc. A cucerit de mult Orien­tul Mijlociu, iar pas cu pas se extinde în Europa. Cât despre America, situaţia e la fel de alertă pentru ea, între ha­inele pentru un shooting cu Kerry Washington în revista AdWeek şi cele pentru concurenţii unei ediţii a show-ului TV American Idol. Unde mai pui că din toamna trecută s-a hotărât să-şi încerce pofta de joacă în lumea materia­lelor cu printuri vesele şi printr-o colecţie pentru copii. Sunt aproape zece ani de când a făcut pasul „de partea cealaltă a baricadei“. Dar mulţi şi-o amintesc ca jurnalist monden, inco­mod pentru unii, şi de aceea drumul ei în modă n-a fost lipsit de condimentul contestatari­lor. „Am început ca ziarist. Am fost chiar şi corespondent de război în Iugoslavia... Primul moment în care m-am gândit serios la modă a fost când am vrut să dau la li­ceul de artă, dar părinţii mei mi-au reco­mandat să-mi aleg o meserie serioasă. Am intrat la Liceul Pedagogic din Constanţa, am şi predat ca învă­ţătoare”, povesteşte Clara, care a intrat apoi în presă, trecând de la socio-politic la monden, timp în care a fost şi stilistul multor vedete autohtone. În 2007 şi-a deschis propriul ate­lier şi a lansat ulterior MIAU by Clara Rotescu. În ciuda succesului, Clara îşi păstrează, însă, atitudinea business-like, opunând dulcei boemii creative o viziune pragmatică, nepretenţioa­să. „Nu trebuie să avem senzaţia toţi că suntem Alexander McQueen. La sfâr­şitul zilei, moda e o consumabilă!“, punctează ea, în timp ce închide hotărât o cutie pentru expediere.

This is how I do it

Hainele mele se găsesc în două magazine de renume: Guffanti Concept ShowRoom din Milano, care se ocupă de vânzări şi au exclusivitate pe Italia şi pe Federaţia Rusă, eu având deja şi un magazin exclusiv cu hainele mele în Las Vegas Mall din Moscova. În schimb, Fashion Forwards Showroom din Los Angeles se ocupă în special de PR. Având acolo o colecţie capsulă, au reuşit să-mi facă publicitate şi să apar în Vogue Italia, în L’Officiel Olanda, în editoriale, pe coperte de reviste. Asta înseamnă notorietate şi e foarte important ca noii clienţi să ştie de brandul tău.

Estelle

Once upon a time

În timp ce lucram ca jurnalist monden, am făcut cursuri de stilism la Istituto di Burgo din Milano, am urmat şi cursuri de personal shopper şi făceam shopping pentru buticul pe care mi-l deschisesem în Bucureşti şi pe care l-am ţinut aproape zece ani, până mi l-a desfiinţat ISU anul acesta. Şi, practic, toată această poveste a hainelor, a creaţiilor a început acum zece ani, când eram deja director la Venue, o revistă 100% de fashion, care s-a desfiinţat când a venit criza. Făceam şi PR pentru mai multe branduri româneşti de fashion, iar când l-am cunoscut pe soţul meu, el m-a întrebat de ce nu mă apuc să fac haine... Aveam nevoie de acest imbold. Îmi doream să fac asta, dar nu aveam atât curaj. Şi mi-am găsit acest curaj în 2007, chiar când a venit criza!

Kerry Washington

1001 de nopţi reloaded

Eu sunt stabilă pe piaţa din Dubai, am un PR acolo şi deja lucrez la o colecţie cu cel mai bun designer al lor, Zayan, care are Sauce, un lanţ de magazine premiat de către London Fashion Week. Colaborarea a început în iarnă. Ea fiind, însă, şi buyer pentru magazinele ei, noi lucrăm de opt colecţii cu ea. Aşa ne-am împrietenit, am constatat că suntem destul de asemănătoare ca stil şi am hotărât să dezvoltăm o colecţie. Zayan & Clara for Sauce va fi o colecţie exclusivă pentru magazinele ei, pentru care vom pregăti şi o prezentare, după Ramadan, în septembrie.

Work, work, work

Mi-am propus de la bun început această strategie de a intra pe piaţa Orientului Mijlociu, care era cea mai accesibilă pentru mine. Şi pentru a-mi stabiliza exportul spre Dubai, am fost într-un singur an de 17 ori acolo, dar şi în Kuweit, în Muscat, în toată zona, fără a vedea vreodată marea! Pentru că mă duceam să văd ce se întâmplă acolo, ce se cumpără, cum arată vitrinele. Cred că această şcoală nu ţi-o oferă nicio universitate de niciunde din lume. E universitatea pe care trebuie s-o urmezi tu pas cu pas, an de an.

In the Mirror

Nu eram un ziarist foarte comod. Făceam rubrica de bine/prost îmbrăcaţi. Aşa că atunci când m-am lansat ca designer, au existat voci care m-au contestat. Şi o mulţime de oameni, necunoscându-mă personal, aveau senzaţia că sunt o tipă arogantă. Dacă mă cunoşti personal, nu sunt chiar aşa! Sunt chiar un om modest, aş zice. (râde) Dar nu-mi pasă. Şi nu mi-a păsat. Trăim într-o lume plină de oameni care-şi dau cu părerea.

Amalia Enache, la petrecerea OK! Golden Night

Designer preferaţi

Acum îmi place mult tot ce a făcut Gucci şi cred că brandul s-a relansat prin prezenţa noului deisgner. Şi Sacai. Din România, singurul om căruia aş vrea să-i mulţumesc enorm că există este Maria Lucia Hohan. O cunosc de când eram ziaristă. Nu cred că îi poate aprecia cineva munca la adevărata valoare decât după ce s-a apucat de export. Fiindcă prezenţa ei ani de zile la târgurile de modă a adus un plus de imagine tuturor designerilor români. E o carte de vizită, un plus de încredere pe care nu avea cum să ni-l dea nimeni altcineva.

My team. „Am început acest business cu două fete. Mă duceam la ele acasă, fiindcă nu-mi permiteam un atelier, iar când i se termina căptuşeala uneia, mă duceam să iau de la cealaltă, eram într-o fugă necontenită. Acum am 20 de oameni şi mai lucrez cu trei fabrici.“

foto: horia stan, sorin stana, arhiva personală; make-up: dana petrina; hair: dana enache

Mai multe