Reginele României, fashion icon-uri ale vremii lor
De la Regina Elisabeta la Regina Maria și Regina Elena, suveranele României au fascinat întotdeauna, ținutele lor devenind iconice în epocă, dar și reprezentative pentru personalitatea lor.
Regulile vestimentare pentru capetele încoronate sunt foarte stricte, iar la realizarea lor sunt folosite modele și materiale anume, care trebuie să se încadreze în standardele etichetei. Reginele României au fost adevărate fashion icon-uri ale vremii lor, ba chiar au și ieșit câteodată din normele epocii, remarcându-se vizibil cu moda abordată în afara țării.
Regina Elisabeta a României (1843-1916)
Elisabeta, prima regină a României, a petrecut în țara ei de adopție 49 de ani, s-a identificat cu poporul ei și a contribuit la dezvoltarea lui culturală. A fost inteligentă și cultivată, a scris cu distincție și cu avânt romantic și a fost o bună vorbitoare multor limbi străine. A produs creații literare cu aceeași ușurință în germană, franceză, engleză și română și a a tradus în limba germană poezii de Mihai Eminescu. Protectoare a artelor și pasionată de pictură, uneori regina și-a ilustrat singură volumele cu desene, scrierile sale depășind cincizeci de volume.
Regina Elisabeta își dovedea spiritul artistic și în propria vestimentație, obișnuind să spună că: „Toaleta pe care o porți nu este un lucru fără importanță. Ea îți dă viață!”. Adesea, îmbrăcămintea Reginei Elisabeta era considerată de către apropiați sau de către oaspeți drept ținute „de vedetă”, prin elementele neobișnuite împrumutate din lumea artistică, care dădeau outfiturilor un aer ușor teatral.
Rochiile-tunică albe erau acoperite de bijuterii nu tocmai regale, ci cu podoabe-fantezie de dimensiuni mari, precum și tot felul de dantele și broderii neașteptate. De pildă, sub o bogată haină de blană, Regina purta câte un veșmânt amplu din catifea roșie foarte închis, ce semăna mai degrabă cu un halat de casă, împodobit cu broderii pestrițe, în talie cu câte un cordon din mătase fină, ce semăna mai degrabă cu o sforicică, iar pălăriile aveau boruri mici, cu o voaletă de care-și fixa pince-nez-ul.
Regina Elisabeta a epatat prin ținutele la modă din Occident și prin portul tradițional românesc, pe care l-a exploatat ca „brand de țară”. Ea s-a lăsat fotografiată în ii, făcând cunoscută, cu imaginea ei, Regatului României și tradițiile vechi ale țării care a adoptat-o.
Regina Maria a României (1875-1938)
A crezut în România modernă și unită. A cucerit Londra, Paris, New York și Washington prin farmec, inteligență, prestanță și viziune politică. A întărit relațiile României cu Occidentul, fiind considerată cea mai frumoasă față a diplomației românești. Regina Maria a avut un rol crucial în destinul și evoluția României. În timpul războiului s-a implicat în asistența medicală, a vizitat spitalele de bolnavi, a ridicat moralul trupelor și a îngrijit militarii răniți pe front ai Armatei Române. Pentru curajul de care a dat dovadă, a fost supranumită „Regina Soldat” și „Mama răniților”.
Considerată încă din adolescență una dintre cele mai frumoase prințese din Europa, Maria de Edinburgh era nepoata Reginei Victoria a Marii Britanii și a Țarului Alexandru al II-lea, verișoară cu Regele George al V-lea al Angliei, cu Țarul Nicolae al II-lea al Rusiei și cu Împăratul Wilhem al II-lea al Germaniei. S-a folosit de relațiile dinastice pentru a pleda recunoașterea internațională a României Mari la Conferința de Pace de la Paris în 1919. Vizitele sale externe au determinat pe mulți lideri europeni să aibă o atitudine favorabilă față de România.
Totodată, fiind atât de mult plimbată prin Europa, Regina Maria nu avea cum să nu se lase influențată și de moda vremii. Cu toate acestea, ea a reușit să impună un stil vestimentar propriu, iar în multe dintre fotografii o vedem în ținute ce par mult mai lejere decât ale altor suverane ale timpului, dar și mai avangardiste, care abordează moda ilustrată a anilor 1880-1918. Acest lucru se datora numeroaselor vizite pe care le făcea la Paris. Pentru realizarea toaletelor, Regina Maria, precum și fiicele sale, apelau la renumiții creatori de modă francezi: Jean Patou, Paul Poiret, Redfern, Cheruite și, nu în ultimul rând, Gabrielle Chanel.
Costumele tradiționale au fost apreciate de asemenea de Regină, ducând mai departe demersul Reginei Elisabeta de-a face cunoscut portul popular românesc, însă erau stilizate și modernizate, fără a le strica farmecul sau specificul acestora.
Bijuteria preferată a Reginei Maria era colierul din perle, asortat inclusiv la costumul popular.
Regina Elena a României (1896-1982)
Descendentă a Țarinei Ecaterina cea Mare, a Reginei Victoria și a lui Iacob I al Angliei, nepoată de împărați și fiică de regi și vorbitoare a şase limbi străine – greacă, franceză, engleză, română, germană şi italiană - , Regina Elena părea sortită unei existențe senine de suverană. A devenit, într-adevăr, regină, dar nu a domnit niciodată. Tatăl, soțul, fiul și fratele ei au fost forțați, rând pe rând, să renunțe la coroană. Iar ea însăși a fost unul dintre cele mai încercate de istorie personaje din Familia Regală a României.
„Regina Elena a României a fost una dintre cele mai elegante regine ale Europei, fiind prietenă cu mari creatori de modă. Chiar Regina Maria îi cerea sfaturi în materie de modă şi lua modelul rochiilor de la ea, adaptându-le pentru silueta ei”, a povestit Camelia Csiki, realizatoarea documentarului „Regina mamă Elena”.
În perioada exilului la Florenţa, Regina s-a împrietenit cu Salvatore Ferragamo, celebrul designer de încălţăminte. Domenico Savini, istoric, genealogist în Florenţa declară în documentar: „Există fotografii cu tiparele de încălţăminte cu care Ferragamo îi lua măsurile Reginei Elena. Ea venea aici, pe Via Tuornaboni, pentru că era clientă a tuturor buticurilor de aici – Gucci, Ferragamo, produse tipic florentine”.
Descendentă a Familiei Regale a Greciei, a fost încântată să promoveze și tradițiile autentice românești, fiind celebre în epocă fotografiile sale în costume populare.
După proclamarea lui Mihai ca rege, în 1927 și 1940, a avut calitate de Regină-Mamă, însoțindu-și fiul în ținute elegante, după moda epocii. Și părea nedespărțită de șiragul său de perle.
Totuși, cea mai de preț bijuterie a sa a fost diadema cu motive grecești, un accesoriu remarcabil care a fost purtat cu onoare la ocazii speciale și de către Regina Ana și de Majestatea Sa Margareta, Custodele Coroanei.
FOTO: Casa Regală, Getty Images