Jean Negulesco, românul de succes din Old Hollywood: regizorul craiovean a propulsat-o pe Marilyn Monroe
Artist necunoscut în țara natală, craioveanul Jean Negulescu a devenit singurul român care-a primit o stea pe Hollywood Walk of Fame, după ce-a propulsat-o pe Marilyn Monroe la Hollywood și a regizat pelicule memorabile cu Sophia Loren și Fred Astaire.
În martie, se împlinesc 124 de ani de la nașterea românului care a fost cotat printre primii zece mari cineaști din Epoca de Aur a Hollywoodului. După ce-a absolvit liceul Carol I din Craiova, s-a mutat la Paris ca să studieze economia, după cum își dorea tatăl lui negustor. Doar că, odată ajuns în Franța, și-a ascultat propriul instinct și s-a înscris la Școala de Arte Académie Julian. Rămas fără sprijinul financiar al părinților lui revoltați, Jean s-a văzut nevoit să se întrețină singur și, printre portretele pe care le vindea la prețuri derizorii, a lucrat ca dansator și spălător de vase la restaurantul Cartier de pe bulevardul Saint Michel.
În cea mai boemă perioadă din viața lui, tânărul pictor s-a bucurat de compania sculptorului Constantin Brâncuși, pe care-l vizita adesea, și-a altor artiști din Montparnasse sau Montmartre. Cu toate că fura meserie de la mai marii Modigliani și Picasso în anturajul select din care făcea parte, Jean Negulesco (1900-1993) nu reușea să se impună pe piața franceză cu arta sa, motiv pentru care și-a încercat norocul peste Atlantic. Dar nu înainte de-a profita de pe urma generozității proaspetei sale soții americane, Winifred Hayers Havlicek, care i-a făcut drept cadou de nuntă o expoziție în galeria pariziană Campagne Premiére.
Ajuns la New York, a continuat să-și facă cunoscute lucrările și, în timp ce pregătea o expoziție cu picturile sale, a primit o propunere interesantă – de-a realiza câteva schițe cu scena de viol din filmul The Story of Temple Drake (1933). Modul în care a descris asemenea secvență odioasă, fără să încalce regulile impuse de cenzura nemiloasă a vremii, l-a impresionat pe regizorul Benjamin Glazer, care l-a făcut pe loc asistentul său și i-a dat acces în toate departamentele de producție a unui film. Acesta a fost începutul lui Jean Negulesco la Hollywood. Au urmat 72 de filme mai mult sau mai puțin profitabile și-o relație scandaloasă cu diva supremă a marelui ecran din Old Hollywood, irezistibila Marilyn Monroe.
A ales filmul de dragul faimoasei Greta Garbo
Fie că a lucrat pentru Paramount Pictures, Warner Bros sau 20th Century Fox, regizorul român a devenit faimos în Cetatea Filmului pentru imaginea plină de umbre și siluete pe care o crea în fața camerelor de filmat. Și-a definitivat viziunea artistică mai întâi pe șevalet, după care și-a expus-o cu talent și pe platourile de filmare, filmele noir devenind semnătura lui în cinematografia anilor ’40-’50. Începuturile sale în Cetatea Filmului au fost pe cât de productive, pe atât de scandaloase. Negulesco a decis să abandoneze pictura în favoarea cinematografiei de dragul faimoasei Greta Garbo. Se pare că, după ce-a divorțat de americanca Winifred, Jean a avut o mică aventură cu starul de cinema care i-a pozat în cele mai seducătoare ipostaze posibile.
Entuziasmat de potențialul profesional pe care și-l închipuia, a luat cei 19.000 de dolari câștigați din ultima sa expoziție și i-a investit în primul său proiect regizoral. Filmul experimental Three and a Day a ieșit atât prost, încât n-a fost lansat niciodată, însă l-a învățat pe cineastul la început de drum multe lecții valoroase. Mai mult, i-a facilitat intrarea în Paramount, prin intermediul actriței principale din pelicula sa, Mischa Auer. A montat Tonight We Sing și-a lucrat ulterior la The Story of Temple Drake și A Farewell to Arms (1932).
Și, abia când s-a mutat la Warner Bros, a reușit să-și impună stilul definitoriu, care favoriza filmările din unghiuri neobișnuite și acel dramatism accentuat, dat de umbre misterioase. Primul film de lung metraj regizat de el a fost Singapore Woman, în 1941, iar, șapte ani mai târziu, primea deja o binemeritată nominalizare la Oscar pentru regia filmului Johnny Belinda. Tot în 1948, a început colaborarea cu 20th Century Fox și, ulterior, a devenit primul regizor din lume care a făcut un film pe ecran lat – How to Marry a Millionaire (1953).
„Marilyn Monroe e visul împlinit al oricărui bărbat din lume”
Comedia romantică cu Marilyn Monroe, Lauren Bacall și Betty Grable este cel mai cunoscut film al său, iar relația cu protagonista blondină i-a cimentat statutul de playboy la Hollywood. Căsătorit încă din 1946 cu fotomodelul și actrița Ruth „Dusty” Anderson, românul n-a renunțat niciodată la relațiile sale extraconjugale. „Marilyn Monroe e visul împlinit al oricărui bărbat din lume”, spunea regizorul pe nerăsuflate la conferința de presă de la premiera filmului. „Este femeia cu care visezi și trebuie să-ți înșeli nevasta!”, a continuat pe același ton măgulitor cel care a lăsat să se înțeleagă că a avut o aventură cu legendara actriță. Mai mult, cei doi s-au potențat reciproc și-n carieră.
Ea se afla într-o campanie fulminantă de promovare exact când a fost lansat How to Marry a Millionaire, iar succesul de proporții al peliculei regizate de olteanul Jean Negulescu n-a făcut decât s-o transforme pe diva hollywoodiană în sex simbolul Americii. După asemenea expunere, românul a continuat să regizeze filme la Hollywood până la sfârșitul anilor ’60, când s-a mutat în Spania, la Marbella. Alături de soția devotată și de cei doi copii adoptați de ei, Gabrielle și Christine, cineastul a trăit în micul colț de rai spaniol până la finalul zilelor sale.
Și-a publicat autobiografia Things I Did and Things I Think I Did (n.r. Lucruri pe care le-am făcut și lucruri pe care cred că le-am făcut) în 1984 și s-a stins din viață la 93 de ani, în urma unui infarct. Înainte de-a se prăpădi, a reușit să revină pe tărâm românesc. În 1968, a vizitat studiourile Buftea, despre care a vorbit elogios într-un interviu acordat revistei Cinema: „Sunteți mai bine puși la punct, în unele privințe, decât suntem noi la Hollywood”.
Numele singurului român care a primit o stea pe Hollywood Walk of Fame și al căror filme au primit patru Oscaruri stă scris pe plăcuța unei străzi din Craiova natală. Atât ne-a rămas ca amintire. În rest, cinematograful care-i purta numele nu mai funcționează, clădirea fiind retrocedată, iar casa în care s-a născut cineastul de mare succes la Hollywood a fost vândută cuiva neinteresat de moștenirea neprețuită pe care ne-a lăsat-o Jean Negulescu.
Foto: Getty Images, Profimedia