Dorin Negrău, designerul care a cucerit New York-ul! Vezi cum arată colecţia sa!
Designerul român împlineşte aproape două decenii de modă, încununate de succesul de pe podiumul Fashion Week-ului de la New York. O poveste cu adânci rădăcini în tradiţiile româneşti, pe care Dorin o poartă peste tot în lume
Designerul român împlineşte aproape două decenii de modă, încununate de succesul de pe podiumul Fashion Week-ului de la New York. O poveste cu adânci rădăcini în tradiţiile româneşti, pe care Dorin o poartă peste tot în lume.
Ne-am întâlnit la Muzeul Ţăranului Român. Unde altundeva mai potrivit pentru un designer care a plecat din Bihor şi a traversat Oceanul ca să le povestească americanilor despre brâuri, ilice, ii şi fote, într-o reinterpretare cool, care îmbină ingenios vechiul cu noul şi transmite, în acelaşi timp, relaxare, sensibilitate, sex-appeal?! Dragostea lui pentru folclor s-a născut încă din copilărie. „Tata asta a făcut mulţi ani, a cultivat tot ce înseamnă tradiţie românească şi fără să vreau am ascultat benzile magnetice, am auzit tot felul de discuţii, iar în subconştient s-au produs conexiunile necesare.“ Interesant este, însă, că Dorin şi-a continuat drumul, studiind la Facultatea de Farmacie din Cluj şi împărţindu-se o vreme între un business în domeniul farmaciei şi modă, dar abia în 2012 a realizat ce îl inspiră cu adevărat şi a făcut din asta un statement care să dea identitate brandului său. Şi iată cum, în timp, a ajuns de la zece angajaţi la 150 de oameni care muncesc acum pentru a definitiva colecţia primăvara-vara 2016 pe care Dorin o va prezenta în septembrie din nou la New York.
„Eu am pornit în modă în 1996 şi mulţi ani am lucrat numai colecţii comerciale, pentru branduri de tricotaje şi pielărie. Mult mai târziu m-am dezvoltat. Mi-am consolidat apoi experienţa la o firmă din Italia, unde am vrut să văd ce înseamnă un brand cu adevărat“, povesteşte Dorin. „N-am realizat, însă, că hainele mele au o tendinţă în aceeaşi direcţie până când fotograful Marius Bărăgan nu mi-a făcut prima imagine de campanie publicitară şi mi-a zis: «Băi, dar tu cam te inspiri din tradiţia românească!». OK, păi hai să valorificăm atunci mai îndeaproape acest lucru. Şi, recunosc, când am declarat oficial lucrul ăsta, m-am simţit mai relaxat, mai împlinit, mai motivat.“ Un fel de al doilea început pentru Dorin, pe care l-am oprit pe prispa casei de la MŢR, ca să ne povestească despre experienţa de la New York şi micile secrete ale bucătăriei brandului său.
When fashion turns to business
”Recunosc că mulţi ani de zile am umblat în ceaţă şi nu ştiam în ce direcţie să mă încadrez. Fiecare are o nebunie de idei în cap pe care trebuie să înveţe să şi le stăpânească. Dar cred că şansa mea cea mare a fost în ’96, când am început să fac colecţiile comerciale. Adică în ’96 să poţi să câştigi din modă, să trăieşti liniştit şi să poţi să te şi dezvolţi - pentru că de-aici mi-am dezvoltat şi celălalt business - a fost o încurajare foarte mare pentru mine. Aşa am ajuns să-mi doresc şi un brand al meu şi să şi pot face asta!”
New York, New York!
”Această experienţă îmi încununează şi conturează în acelaşi timp tot ce înseamnă cariera mea în domeniul fashion. Mi-am dorit de ani de zile să ajung la Săptămâna Modei de la New York, iar ultimele două ediţii au fost pentru mine împlinirea unui vis. Acum, eu şi echipa mea ne dorim o internaţionalizare a brandului, pe care vrem să-l poziţionăm cât mai bine, ţinând cont de sursele de inspiraţie, tot ce înseamnă costum tradiţional românesc, tehnicile de aplicare, procedurile pe care le readucem în actualitate şi meşterii cu experienţă.”
Cursuri de artă populară
”Toţi meşterii tradiţionali români vor să transmită mai departe ceea ce ştiu. Dar e o problemă foarte mare: nu prea sunt doritori! De aceea, împreună cu clubul Rotary, din care fac parte, am organizat anul trecut prima tabără de creaţie, de pictură mai exact: am identificat copiii interesaţi din centrele de plasament, pe care i-am evaluat psihologic şi artistic. Ulterior, au rămas patru copii la ore săptămânale de pictură. Anul ăsta vom avea o nouă tabără, în care vor interveni maeştri în olărit, în brodat cu aţă şi mărgele. Ideea e ca ei să poată transforma această artă într-o meserie la 18 ani, când vor părăsi centrele de plasament.”
Industria sub lupă
”Moda în România e un domeniu în creştere. Din păcate partea comercială - şi vorbesc aici de reţelele de magazine, de buyeri, de comercianţi - e total nepregătită, incorectă, nelalocul ei. Nu este normal ca majoritatea comercianţilor din România să solicite marfa la începutul sezonului, în contextul în care într-un sistem matur, ai comenzile cu şase luni înainte, poate cu două-trei luni înainte, dar în niciun caz atât de târziu!”
Europa vs America
”Ca designer, nimeni nu te bagă în seamă dacă n-ai un contract cu un agent, pe care trebuie să-l convingi în prealabil de cât de tare e brandingul tău. Deci niciun magazin din America nu stă la discuţii cu tine dacă n-ai un agent în spate. În Europa, hainele tale mai pot ajunge în magazine prin participarea la târguri, dar în America, deloc.”
Lecţia lui Machiavelli
”E obligatoriu să ai o latură machiavellică pentru a reuşi în modă. Eu am această tendinţă de-a fi tăios, radical, când trebuie. Sunt mulţi în sistem care nu sunt responsabili, iau ca pe-o joacă tot business-ul şi toată pregătirea pentru un show. Ce să mai vorbim despre oamenii care nu sunt în sistem şi care spun: «Ah, e o distracţie ceea ce faci tu!». Când vezi că şi cei din jurul tău şi cei din sistem au tendinţa de a amâna sau bagateliza, normal că răbufneşti. Ceea ce s-a şi întâmplat acum, la Săptămâna Modei de la New York, unde am închis accesul în backstage cu două ore înainte de show pentru că toţi voiau să vadă, să întrebe, să pozeze... Când intri în backstage şi faci atunci stylingul, eşti obosit, răcit, după mii de ore de avion, nu poţi sta să zâmbeşti, să dai interviu... Pentru că dacă nu eşti atent, dai chix.”
My inspiration
”Am fost şi sunt în continuare influenţat de tot ceea ce face Valentino. Pornind de la faptul că în ’95 am reuşit să intru la show-ul lui la Paris, poate şi asta m-a influenţat, m-am regăsit cel mai mult în ceea ce face. Are linii curate, clasice, dar cu un touch foarte fashion de sezon. Îmi plac liniile simple, minimaliste, clasice, pe care le-am propus şi eu în vara aceasta. O vară cu mult alb, multă lejeritate, dar accesorizată foarte colorat.”
About celebrities
” Eu nu aleg vedetele care să-mi poarte hainele, ci îmi doresc ca vedetele să vină spre mine şi să-şi dorească să poarte hainele mele. Şi aşa se cam întâmplă, sunt solicitări în direcţia asta, dar nu-mi place să dau nume. E un laitmotiv pe care l-am promovat şi la care ader în continuare. Nu-mi plac lucrurile forţate şi nici hainele mele nu sunt făcute să te închisteze, te simţi confortabil în ele. Şi ca atare, şi atitudinea mea vizavi de sistem este foarte relaxată.”
Sursă foto: Sorin Stana / Arhivă personală