Mario Testino – Fotograful VIP-urilor
![m01 jpeg](https://cdn.adh.reperio.news/image-f/f6ccc5ef-5439-47ff-aee2-0390f4b00aaa/index.jpeg?p=a%3D1%26co%3D1.05%26w%3D700%26h%3D750%26r%3Dcontain%26f%3Dwebp)
Din lumini şi umbre, fotograful preferat al celebrităţilor creează poveşti ce n-au nevoie de cuvinte pentru a fi destănuite. Prin obiectivul lui, moda devine artă, iar personajele lui prind acea aură a aristocraţiei.
Din lumini şi umbre, fotograful preferat al celebrităţilor creează poveşti ce n-au nevoie de cuvinte pentru a fi destănuite. Prin obiectivul lui, moda devine artă, iar personajele lui prind acea aură a aristocraţiei.
Valoros, Vibrant şi Versatil. Cu V mare! Acelaşi V cu care se scriu „Vogue“, „Vanity Fair“ ori „V“, revistele care se bat să obţină pictorialele realizate de el. Căci Mario Testino nu e doar un tip talentat, care convinge vedetele să pozeze pentru el în cele mai inedite ipostaze. El a devenit, în timp, o marcă înregistrată în lumea modei şi a dus fotografia la rang de artă.
Cel mai mare dintre cei 11 copii ai familiei Testino, născuţi de o irlandeză căsătorită cu un italian, tânărul Mario nu ştia ce înseamnă moda şi nu dădea importanţă decât matematicii, singura materie la care excela, şi religiei, în slujba căreia şi-ar fi pus întreaga viaţă, dedicându-se preoţiei.
![image](http://i0.1616.ro/media/501/3001/37032/18250179/1/m01.jpg?width=716)
Doar că avatarurile adolescenţei şi călătoriile dese la New York, în timpul cărora făcea pe translatorul pentru tatăl său în cadrul unor întâlniri de afaceri, l-au convins să renunţe la ideea de-a purta sutană şi de a experimenta vestimentaţia nebună a anilor ’70. Aşa a ajuns ca, în timpul facultăţii, Mario să poarte outfituri ieşite din comun, în culori ţipătoare, cu mult sclipici şi încălţăminte cu platformă, care i-au atras critici negative şi reputaţia de „ciudatul campusului“.
Iar prin ’76, când şi-a dat seama că viitorul lui n-are nicio legătură cu studiile de economie pe care le urma la Universidad del Pacifico, a luat primul avion către Londra, cu gândul să studieze fotografia.
Pentru început, şi-a vopsit părul roz, pentru a fi sigur că nu va trece neobservat. Ceea ce s-a şi întâmplat! Dar cum ajunsese în capitala britanică fără niciun ban în buzunar, a trebuit să găsească repede o sursă de venit.
Lipsit de experienţă şi fără a avea vreo calificare, Mario a ajuns să lucreze ca ospătar. Însă puţinii bani pe care-i câştiga de-abia îi ajungeau să-şi plătească cursurile şi timp de câteva luni a fost nevoit să locuiască undeva lângă Trafalgar Square, într-un fost salon dintr-un spital părăsit, populat de beţivi, drogaţi şi nefamilişti. Iar primul aparat profesionist şi primele lumini şi le-a cumpărat cu ajutorul unui împrumut bancar.
Lucrurile n-aveau să devină faste nici în anii imediat următori. Debutul său în branşa fotografilor a fost nesigur şi prea puţin convingător căci, în loc să-şi urmeze instinctul, Mario încerca să-şi copieze idolii, pe
şi
. Câţiva ani a lucrat ca asistent al fotografului de teatru John Vickers, până la moartea acestuia. Dar de-abia când a întâlnit-o pe
, o stilistă care lucra atunci ca freelancer şi care avea să devină peste alţi ani fashion editor pentru ediţia franceză a revistei
, talentul lui Mario a început să iasă timid la suprafaţă.
Prima sa colaborare notabilă a fost cea cu Madonna, care tocmai fusese ofertată să devină imaginea casei Versace. „Pictorialul a avut un mare impact“, îşi aminteşte el. „Eram un nimeni la ora aceea. Auzeam peste tot: «Cine mai e şi Testino ăsta?». Colaborarea cu Madonna a schimbat percepţia celorlalţi în ceea ce mă priveşte. Am devenit, peste noapte, un brand“.
![image](http://www.okmagazine.ro/sites/default/files/mario-testino-madonna-versace.jpg)
Şi, într-adevăr, odată afirmat, Testino avea să schimbe faţa fotografiei de modă.
![image](http://www.okmagazine.ro/sites/default/files/3346248280_2d2f46e03d_b.jpg)
Cu o notorietate proaspăt câştigată, cei de la „Vanity Fair“ l-au contractat în 1997 să realizeze o şedinţă foto cu Prinţesa Diana, proaspăt divorţată de Prinţul Charles. Lady Di trecea prin cea mai neagră perioadă a vieţii ei şi lăsa impresia că se teme pentru siguranţa ei. Dar Testino nu voia să fotografieze o femeie depresivă, distantă şi îndurerată. Prinţesa pe care el o avea în minte era de-o eleganţă ireproşabilă, relaxată şi care emana un aer de femeie independentă. Iar, în pictorialul lui, Diana exact aşa a arătat. Poate tocmai de aceea, Prinţesa de Wales l-a preferat altor fotografi, care s-au mulţumit să-i surprindă naturaleţea şi gesturile-i candide.
![image](http://www.okmagazine.ro/sites/default/files/item5_rendition_slideshowhorizontal_royal-portraits-ss06.jpg)
Nimeni nu bănuia însă că, peste doar câteva luni, aceste fotografii aveau să umple paginile publicaţiilor din întreaga lume, însoţind articole pline de tristeţe despre povestea „prinţesei inimilor“ decedată într-un accident rutier în Paris.
Şi, în timp ce un glob întreg deplângea dispariţia lui Lady Di, Testino devenea tot mai apreciat pentru fineţea cu care a reuşit să redea personalitatea acestei incredibile femei. Şi până şi familia regală britanică, care avea multe să-i reproşeze Dianei, a văzut în Testino un potenţial artistic deosebit, consemnându-l ca fotograf oficial al Casei Regale.
Odată „încoronat“ drept cel mai bun profesionist din domeniu din Marea Britanie, Mario Testino a început să fie curtat de vedete şi personalităţi, dar şi de case de modă precum Burberry, Gucci, Versace, Calvin Klein, Dolce & Gabbana, Salvatore Ferragamo, Éstée Lauder, Hugi Boss, Miu Miu, Shiseido ori Michael Kors.
![image](http://www.okmagazine.ro/sites/default/files/mario_testino_ab696541.jpg)
Şi pentru că lui Testino îi place atât de mult să se joace cu unghiurile şi cu lumina pentru a crea cele mai reuşite portrete, lucrările lui au fost expuse la National Portrait Gallery din Londra, în 2002. Succesul neaşteptat al colecţiei sale de fotografii i-a făcut pe organizatori să programeze un turneu al expoziţiei, care a cuprins oraşele Milano, Amsterdam, Edinburgh, Tokyo şi Mexico City, iar în anul următor BBC a realizat un documentar despre realizările lui.
Considerat unul dintre cei mai prolifici fotografi ai secolului 21, artistul peruan nu se mulţumeşte doar să portretizeze celebrităţi. El a învăţat în timp cum să-şi folosească potenţialul şi influenţa pentru le a atrage de partea sa în acţiunile umanitare în care este implicat. Căci, „la ce bun talentul, dacă nu-l foloseşti pentru a face bine în jurul tău? Aşa, simt că, deşi nu m-am făcut preot, pot încă să-l slujesc pe Domnul în felul meu“.
![image](http://www.okmagazine.ro/sites/default/files/m07.jpg)
Găsiţi mai multe informaţii şi fotografii în nr. 42 al revistei OK! România
Foto: Guliver/Getty Images/Rex Features/pagina oficială