Michael Phelps - Peştişorul de aur
Născut sub o stea norocoasă, într-o zodie de apă, cel mai rapid înotător din lume, un amfibian cu faţă umană, poate fi declarat brand de ţară, după ce a adunat tot aurul din bazinele de înot ale ultimelor olimpiade.
Născut sub o stea norocoasă, într-o zodie de apă, cel mai rapid înotător din lume, un amfibian cu faţă umană, poate fi declarat brand de ţară, după ce a adunat tot aurul din bazinele de înot ale ultimelor olimpiade.
Olimpiada de vară de la Rio din 2016 va aduce mai puţine medalii Statelor Unite ale Americii, care vor resimţi din plin absenţa din lot a celebrului înotător Michael Phelps. Dintr-un calcul sumar, retragerea lui din activitatea competiţională ar putea costa America cel puţin şase medalii olimpice, de vreme ce Phelps a reuşit ceea ce niciun alt sportiv nu a reuşit până acum: să obţină 22 de medalii olimpice, dintre care opt câştigate consecutiv, la Olimpiada de Vară de la Beijing, din 2008!
Iar la Londra, chiar dacă a bifat doar şase categorii, iar culoarea medaliilor n-a fost decât de patru ori cea a învingătorului absolut, americanul s-a simţit ca un adevărat Poseidon. Căci, în timpul ceremoniei de acordare a medaliilor, el a primit şi trofeul de cel mai mare înotător din istoria Jocurilor Olimpice, premiu ce încununează o carieră de excepţie.
Că Phelps ar putea, la cei 27 de ani ai săi, să continue să-şi reprezinte ţara la nivel înalt, nu e nicio îndoială. Dar cum fiecărui olimpian îi stă bine cu laurii pe cap, probabil că şi „zeul apelor“ a decis că ar fi bine să se retragă, cât mai este pe val. Iar, de când a fost declarat şi sportivul tuturor timpurilor, înotătorul a stârnit un val de simpatie şi în rândul investitorilor, care au văzut în el cel mai bun promoter al anului.
Desigur, nu e prima dată când Phelps este curtat de companii de renume pentru a deveni imaginea lor sau pentru a promova diverse branduri. Dar acum, cei care l-au convins să semneze un contract cu ei simt că au prins „peştele cel mare“. În speţă, e vorba despre Louis Vuitton, companie ce, chiar dacă n-a avut emoţii în ceea ce priveşte atragerea lui Phelps în campania „Core Values“, se mândreşte cu achiziţia ei şi a pregătit, pentru orice eventualitate, o „momeală“ convingătoare: un milion de dolari, după cum afirmă unele surse. Iar, pentru o asemenea sumă, chiar şi Phelps crede că merită să stea câteva ore pe uscat.
Cât despre şedinţa foto, renumita fotografă americană Annie Leibovitz l-a făcut să se simtă ca peştele în apă în faţa obiectivului său de fotografiat, mai ales că şi compania a fost una pe măsură: fosta gimnastă ucraineană Larissa Latînina (78), cea care a deţinut, până anul acesta, recordul la medaliile obţinute la olimpiade, 18 la număr, dintre care nouă de aur.
„Era şi timpul ca un bărbat să facă ceea ce o femeie a reuşit de mult!“, a glumit fosta gimnastă. „Aproape 50 de ani e prea mult pentru un record“, a mai spus ea în timp ce se lăsa fotografiată luând ceaiul pe canapea cu Phelps, ca două cunoştinţe vechi. „Două călătorii extraordinare, acelaşi destin“, este mesajul reclamei mărcii din cadrul grupului LVMH. „Ceea ce au în comun toţi aceşti campioni este disponibilitatea lor de a-şi transmite pasiunea. Michael Phelps este un campion formidabil“, se arată într-un comunicat.
Aşa-numitul „rechin din Baltimore“ n-a avut, însă, vreme să se simtă flatat şi de-abia acum începe să înţeleagă în ce ape se scaldă publicitarii care s-au lovit de refuzul lui, atunci când a ales să bată palma cu cei de la Louis Vuitton. Căci, şi în lumea rechinilor din showbiz, competiţia e la fel de acerbă ca cea de la olimpiade, dar lupta nu e întotdeauna fair-play.
Aşa se face că două dintre fotografiile realizate pentru campania „Core Values“ au „scăpat“ pe Internet pe 13 august, cu trei zile înainte de expirarea perioadei oficiale de interdicţie impusă de articolul 40 din Regulamentul Comitetului Olimpic Internaţional, conform căruia sportivii nu au voie să participe la campanii publicitare în perioada 18 iulie-16 august. Practic, două fotografii (cea cu Latînina pe canapea şi o alta, cu el în cadă, purtând doar un slip şi având ochelarii de nataţie pe frunte), care îi pun în pericol cele şase medalii obţinute la ultima olimpiadă.
Evident că echipa de management a sportivului a încercat să contracareze poziţia celor care ar vrea să-l vadă descalificat din toate cursele de la Londra: „Reclama a apărut oficial pe 16 august, după Olimpiadă. Acea fotografie a fost publicată pe Twitter de o persoană ce n-are legatură cu noi“. Iar cei de la Louis Vuitton insistă că fotografia cu Phelps în cadă nu a fost menită să fie dată publicităţii, ci a fost furată!
Acum, Michael strânge din dinţi şi speră ca stafful lui să poată demonstra că fotografiile au fost piratate, altfel cariera lui va fi compromisă.
Nu e prima oară când înotătorul dă piept cu astfel de probleme. În 2009, el a fost suspendat pentru trei luni pentru că a fost prins consumând canabis.
„Nu este vorba despre o situaţie legată de încălcarea regulamentelor antidoping, ci noi am decis să îi adresăm un mesaj ferm lui Michael, deoarece el a dezamăgit numeroase persoane, în special sutele de mii de copii membri ai USA Swimming, care îl respectă şi îl consideră un model“, şi-a justificat decizia Federaţia Americană de Nataţie.
La rândul său, Phelps a considerat că e mai bine să-şi recunoască public vina: „Am avut o conduită regretabilă şi am greşit. Am 23 de ani şi, în ciuda reuşitelor mele în bazin, m-am comportat imatur şi necorespunzător. Conduita mea nu a fost cea pe care publicul o aşteaptă de la mine. De aceea, îmi pare rau. Le promit fanilor mei şi publicului că acest lucru nu se va mai întâmpla“, a afirmat Phelps într-un comunicat dat publicităţii.
Dar scuzele şi promisiunile lui era adresate mai mult familiei sale care, în cei 20 de ani de activitate sportivă, l-a susţinut încontinuu. Cu atât mai mult cu cât, pentru părinţii săi, înotul a fost o soluţie salvatoare.
Şi asta pentru că Michael era, la vârsta de şapte ani, un copil foarte agitat, care-şi putea consuma energia doar în bazin, Abia după şase ani de antrenamente constante s-a dovedit că Michael suferea de sindromul ADHD (deficienţă de atenţie şi hiperactivitate), când familia găsise deja un remediu pentru starea lui de agitaţie continuă. Ironia face ca tocmai această hiperactivitate să-l fi ajutat să obţină şi primele rezultate extraordinare din cariera lui: calificarea în lotul olimpic la vârsta de numai 15 ani şi performanţa de-a devenit cel mai tânăr înotător deţinător al unui record mondial, la 15 ani şi 9 luni!
O performanţă uluitoare, prima dintre atâtea altele ale „omului-delfin“, care nu merită ruşinea de-a fi pătată din cauza unei erori… de timing.
Mai multe informaţii şi fotografii găsiţi în nr. 65 al revistei OK! România
Foto: Reuters, pagina oficială