Pablo Picasso: Lupta moştenitorilor pentru bani!
Războiul care macină familia faimosului artist nu face decât să dovedească faptul că acolo unde e o avere mai mare de împărţit apar cele mai aprige conflicte...
Faptul că Pablo Picasso n-a lăsat un testament a îngreunat şi mai mult administrarea moştenirii.
Picasso a fost cel mai prolific şi fotografiat artist în timpul vieţii. Iar azi, în 2016, este cel mai reprodus, expus, falsificat, furat şi piratat artist din lume. Nu e de mirare, aşadar, că în umbra numelui său a apărut şi cel mai incitant conflict din fina lume a artelor!
Artistul spaniol a lăsat la moartea sa, în 1973, pe lângă 45.000 de lucrări, două castele şi alte trei case, 4,5 milioane de dolari cash şi 1,3 milioane de dolari în aur. La doar şapte ani de la moartea lui, valoarea averii ajunsese oficial la 250 de milioane de dolari. Acum, suma aceasta nu mai reprezintă nimic! Gândiţi-vă că pictura Femeile din Alger a stabilit anul trecut un record de vânzare a unei singure opere de artă la licitaţie: 179,4 milioane de dolari! Cu o asemenea avere care creşte într-un ritm ameţitor, şi spiritele în clanul artistului se încing repede...
În 1973, Pablo avea şapte moştenitori. Azi au rămas cinci. Maya Widmaier-Picasso este fiica lui Pablo cu amanta sa, Marie-Thérèse Walter, de care s-a îndrăgostit când ea avea 17 ani şi el, 45. Ceilalţi moştenitori sunt: Claude şi Paloma, copiii artistului cu Françoise Gilot, singura femeie din viaţa lui care l-a părăsit; şi Marina şi Bernard, copiii lui Paulo, care a murit în 1975 (Paulo este fiul lui Pablo cu balerina din trupa lui Serghei Diaghilev, Olga Khokhlova, cu care era însurat atunci când s-a înamorat de Marie-Thérèse). Odată prezentată distribuţia acestui thriller psihologic, să vedem care e motivul de gâlceavă... Nu că ar fi primul, clanul Picasso fiind adesea tulburat de certuri pentru bani, mai ales că Pablo n-a lăsat niciun testament! Şi mai ales că vorbim de o familie foarte complicată, cu soţii, amante, copii legitimi şi ilegitimi, plus nepoţi...
De data aceasta, scandalul a izbucnit la începutul acestui an, după ce Maya a vândut de două ori bustul mamei sale, Marie-Thérèse Walter, realizat de Picasso în 1931! În fine, vândut de reprezentanţii ei, ca să fim precişi, cei care nu mişcă un milimetru fără acordul doamnei! Mai întâi, Bust de femeie a fost cumpărat în noiembrie 2014 de nimeni altul decât şeicul Qatarului, Jassim bin Abdulaziz al-Thani, cu 42 de milioane de dolari. În mai 2015, lucrarea a fost vândută a doua oară către un titan al lumii dealerilor de artă, armeanul Larry Gagosian, deţinătorul lanţului de galerii de artă Gagosian Gallery – doar că omul a cumpărat-o cu 105,8 milioane de dolari. Mai mult decât dublu preţului dat de şeic: o ofertă căreia pesemne nu i-a rezistat lacoma doamnă Maya Picasso, chiar dacă ştia că va provoca un haos... Un haos pe care s-au luptat să-l rezolve trei tribunale – din New York, Elveţia şi Franţa.
Gagosian a pretins că a cumpărat opera de artă de la Maya şi apoi a vândut-o către Leon Black, un colecţionar newyorkez. Dar firma Pelham Holdings susţine că parafase o înţelegere cu Maya pentru a cumpăra sculptura în numele şeicului. Mai mult, Pelham chiar a dat un avans de 6,5 milioane de dolari, dar înainte ca sculptura să le parvină, a intervenit fiica Mayei, Diana, care a oprit livrarea, fiindcă aflase că există pe piaţă oferte de preţ mult mai considerabile, de peste 100 de milioane de dolari. Imediat Maya a contestat vânzarea către Qatar ca fiind nulă şi neavenită şi a returnat banii, ajungând să se dueleze la tribunal cu firma Pelham care, chipurile, ar fi încercat să păcălească o bătrână doamnă convalescentă cu un preţ atât de mic. Finalmente, acum două luni, familia regală a Qatarului a anunţat de ochii lumii că ar fi rezolvat problema prin negociere la tribunalul din New York. Dar toate condiţiile soluţiei găsite rămân secrete, iar niciuna dintre părţi nu vorbeşte, unele surse susţinând că, în taină, conflictul continuă. Iar asta nu e tot! Acest război evidenţiază cu atât mai mult fractura din sânul familiei Picasso. Fiindcă Maya nu-i are alături pe ceilalţi moştenitori. Din contră! Doamna Widmaier-Picasso n-a făcut acum decât să-şi dovedească încă o dată avariţia cu care încurcă treburile întregului clan. Şi dorinţa neobosită, chiar şi la 81 de ani, de a domina în continuare clanul, împotriva voinţei celorlalţi.
Până în urmă cu vreun sfert de secol, toate casele de licitaţie n-o consultau decât pe ea. La un moment dat, însă, pe fir a intervenit Claude, situaţia degenerând până la a fi nevoie de două semnături, a lui şi a ei, pentru fiecare autentificare a vreunei opere de artă a lui Picasso. Uneori, opiniile celor doi difereau şi se ajungea la un blocaj. Cel mai clar indiciu că întreaga familie s-a întors împotriva deciziilor pripite, hrăpăreţe şi despotice ale Mayei a apărut în 2012, când toţi ceilalţi moştenitori au anunţat printr-o scrisoare publică crearea unei noi proceduri de autentificare a lucrărilor lui Pablo, care avea nevoie doar de cuvântul final al lui Claude. Maya era astfel exclusă. Claude dăduse lovitura şi preluase puterea. „Între cei doi e o reală problemă fără ieşire“, spune elegant un dealer de artă din cercul lor. Se vede, însă, treaba că acest thriller psihologic e o adevărată saga, care va continua cu alte episoade suculente. Fiindcă Diana şi Olivier sunt nişte urmaşi întocmai după chipul şi asemănarea doamnei Maya Widmaier Picasso, care vor mai tulbura apele…
Cine sunt moştenitorii...
Maya a vrut să deţină controlul total al averii.
Maya Widmaier Picasso are 81 de ani, trăieşte la Paris şi are trei copii. Este fiica lui Marie-Thérèse Walter, cea care i-a fost amantă lui Pablo până când acesta a părăsit-o pentru Dora Maar. De remarcat că fiica amantei a fost mai incisivă în a se impune în clan decât Marina, bunăoară, moştenitoare pe linie legitimă – nepoata Olgăi Khokhlova, soţia de drept a lui Picasso. Maya invocă, însă, sentimentele, spunând că ea a petrecut mai mult timp cu artistul. Şi că Marie-Thérèse l-a iubit cel mai mult, ea alegând să se sinucidă la patru ani după moartea lui.
Marina e cea mai retrasă dintre moştenitori.
Marina Picasso e cea mai retrasă şi dezgustată de disperarea Mayei de a face bani. Trăieşte la Geneva, are cinci copii (trei adoptaţi din Vietnam) şi doi nepoţi. Ea recunoaşte că a stat puţin cu Pablo şi că moştenirea ei a fost una fără iubire. Ba chiar când a moştenit una dintre vilele lui, primul lucru făcut a fost să întoarcă cu faţa la perete toate tablourile lui.
Bernard conduce Muzeul Picasso din Malaga.
Bernard Picasso, fratele Marinei, e căsătorit cu Almine Rech, dealer de artă, şi conduce Muzeul Picasso din Malaga, pe care l-a fondat în 2003.
Claude conduce acum afacerile Picasso.
Claude Picasso, fiul lui Françoise Gilot, amanta lui Pablo, este considerat în prezent, la 68 de ani, un manager bun al Administraţiei Picasso de către majoritatea dealerilor de artă. Doar că i-a luat mult să se maturizeze şi să-şi ia inima-n piept pentru a o înfrunta pe Maya. Claude e căsătorit, are doi fii şi trăieşte în Geneva.
Paloma e creatoare de modă.
Paloma Picasso, sora lui Claude, are 67 de ani şi este, de fapt, vedeta familiei, fiind cea mai cunoscută – ca designer de haine şi bijuterii. Ea şi soţul ei, Dr. Eric Thévenet, îşi împart viaţa între reşedinţele din Lausanne şi Marrakech.
Afacerile Picasso
Averea artistului e oficial de 500 de milioane de dolari, neoficial de câteva mii de milioane. Cum? Iată câteva exemple de afaceri profitabile încheiate de firma Picasso Inc., pentru a cărei conducere s-au duelat toată viaţa Maya şi Claude.
#Brandul francez de maşini Citroën a cumpărat cu 20 de milioane de dolari drepturile de a folosi numele Picasso pentru unul dintre modelele sale de automobile, vândut în 3,5 milioane de exemplare. Şi continuă să plătească familiei anual drepturi de autor. Ideea de business a fost a lui Olivier şi a Mayei, ceilalţi moştenitori opunându-se, supăraţi că s-a dus în derizoriu numele lui Picasso. #Montblanc e un alt brand care virează anual bani către administraţia Picasso pentru ediţia limitată de stilouri Picasso, gravate cu citate şi schiţe ale artistului. Unul dintre stilouri, din aur masiv cu diamante, s-a vândut cu 54.500 de dolari. #Cazul filmului Titanic e de-a dreptul hilar. Regizorul James Cameron a ţinut morţiş ca, în scena în care se scufundă vaporul, să se vadă şi tabloul Domnişoarele din Avignon dispărând în valuri – lucru fără legătură cu realitatea, de vreme ce lucrarea e expusă la MOMA. Administraţia Picasso a cerut scoaterea scenei din acest motiv, dar Cameron a refuzat. Motiv pentru care, ce să vezi, moştenitorii au cerut plătirea unei amende cât se poate de grase. Nimic nu le scapă!
Foto: Getty Images