Starurile anilor ’20. Astăzi: Josephine Baker
Oamenii vremurilor Marelui Gatsby sunt legendele zilelor de azi. Învăluiţi în mister, incitanţi, intriganţi, eroi negativi, dive dificile sau cuceritori exotici, cu toţii alcătuiau un mix al pasiunilor trăite între primejdie şi lux, asemenea romanului lui F. Scott Fitzgerald.
Oamenii vremurilor Marelui Gatsby sunt legendele zilelor de azi. Învăluiţi în mister, incitanţi, intriganţi, eroi negativi, dive dificile sau cuceritori exotici, cu toţii alcătuiau un mix al pasiunilor trăite între primejdie şi lux, asemenea romanului lui F. Scott Fitzgerald.
Josephine Baker. Venus de bronz, Perla neagră, Zeiţa Creolă sau „cea mai senzaţională femeie pe care a văzut-o cineva vreodată“, după cum a descris-o Ernest Hemingway. Ea a dus pe culmi nesperate visul mamei sale, o spălătoreasă care-şi dorise dintotdeauna să fie dansatoare. Hemingway nu era singurul ei fan înfocat celebru. Pablo Picasso era o altă celebritate fascinată de senzaţia de ciocolată a cabaretului. Iar pentru Scott Fitzgerald, autorul romanului „Marele Gatsby“, Josephine a fost muza prin excelenţă. Cucerit de tot ce însemna moda flapper, era jazz şi ritmurile de Charleston, Fitzgerald şi-a impregnat multe dintre scrierile sale cu parfumul spiritului lui Josephine.
Minţile bărbaţilor au luat-o razna când exotica artistă a apărut în „Danse Sauvage“, la Théâtre des Champs-Elysées, din Paris, purtând doar un ansamblu de pene prins în talie. Asta se întâmpla în 1925. Atâta erotism ritmat nu mai primise pe tavă nici măcar Parisul! Iar anul următor, Josephine crea o imagine nemuritoare în spectacolul „La Folie du Jour“, în care s-a prezentat cu o „fustiţă“ din 16 banane. Capitala Franţei o adora, copleşind-o cu peste 1.000 de cereri în căsătorie, iar Baker devenea astfel cel mai bine plătită dansatoare din Europa. Cum de era posibil un asemenea val de admiraţie, în acele vremuri, pentru o negresă? Vorbim de Europa! Revenită în 1936 în America şi însetată de succes în ţara natală, Josephine s-a izbit de zidul rasist al americanilor, fiind forţată să se întoarcă în Franţa.
Dă click pe următoarea şi citeşte mai departe!
Nu avea să renunţe, însă, atât de uşor, după 1950 implicându-se activ în lupta contra rasismului. Asta în primul rând prin schimbările din viaţa personală: căsătorită cu dirijorul francez Jo Bouillon, Josephine a adoptat nu mai puţin de 12 copii cu diverse nuanţe ale pielii, creând ceea ce numise „tribul curcubeului“, pe proprietatea ei din Castelnaud-Fayrac, în sud-vestul Franţei, pentru a demonstra că oameni de rase diferite pot trăi împreună în armonie. Dincolo de imaginea personală ca un stindard al anti-rasismului, artista a mers mai departe, participând activ la demonstraţiile din America ale lui Martin Luther King. Avea să câştige bătălia şi să fie primită cu braţele deschise de patria natală abia în 1973, când, la 67 de ani, Baker a dat o lecţie de condiţie fizică în senzaţionalul show susţinut la Carnegie Hall. Iar când, în aprilie 1975, Josephine a cântat şi a dansat la Bobino Theatre din Paris, într-un spectacol excepţional menit să marcheze o jumătate de secol de la debutul ei parizian, sala a fost luată cu asalt de celebrităţi precum Sophia Loren şi Prinţesa Grace de Monaco. Câteva zile mai târziu, Baker murea în somn în urma unei hemoragii cerebrale. A murit, însă, fericită după acest succes prin care lumea a celebrat-o ca pe o regină a furtunoşilor ani ’20.
foto: guliver/getty images, media pro distribution