Frances McDormand: ”Ca mamă, trăieşti mereu cu teama pericolului!”
A dat una dintre cele mai puternice interpretări feminine cu Three Billboards Outside Ebbing, Missouri şi ţinteşte una dintre statuetele puse în joc pentru cea mai bună actriţă în rol principal.
Frances McDormand este pe cât de nemiloasă, pe atât de grandioasă în rolul lui Mildred Hayes, o mamă îndurerată şi furioasă pe faptul că poliţia locală din Ebbing, Missouri, nu face nimic pentru a-l depista pe cel care i-a violat şi ucis fiica. Ideea lui Mildred de a-l pune pe şeful poliţiei într-o lumină nefavorabilă, prin postarea a trei afişe cu întrebări directe la cazul fiicei sale, îl înfurie pe acesta, dar împarte şi micul orăşel în două: în cei care o susţin şi cei care consideră că a mers prea departe.
Într-o demonstraţie de forţă, dublată de prezenţa unui Woody Harrelson matur, în rolul şefului poliţiei, şi de prestaţia lui Sam Rockwell, în rolul adjunctului acestuia – ambii actori nominalizaţi la Oscar –, Frances McDormand îşi etalează toate valenţele, construind un personaj combativ, intransigent până la violenţă chiar, portretizând cumva clasica eroină western. „M-am inspirat din imaginea lui John Wayne, la nivel fizic, pentru că nu aveam un model feminin la care să mă raportez ca s-o întruchipez pe Mildred“, spune McDormand pentru The Interview Feed. „E mai mult în stilul personajelor de tip western spaghetti, care ies în mijlocul drumului, îşi arată armele şi distrug totul în jur – deşi cred că cea mai importantă armă a lui Mildred e înţelepciunea“.
De altfel, actriţa a exploatat la maximum durerea şi furia acestei mame rămase fără soluţii, Dormand având la rândul său un băiat adoptat şi înţelegând perfect disperarea eroinei sale. „Ca mamă, trăieşti mereu cu teama pericolului. E-adevărat că nu eu l-am născut pe fiul meu, că l-am luat când avea şase luni, dar din momentul în care l-am luat în braţe şi l-am mirosit, am ştiut că e datoria mea să-l ţin în viaţă. Ca părinte, înţelegi cum teama care se naşte din acest sentiment de protecţie poate ajunge să degenereze.“
Interesant este că Martin McDonaugh, şi el nominalizat la Oscar pentru cel mai bun scenariu original, a scris această poveste având-o în minte pe Francis McDormand şi neluând în considerare nicio altă actriţă pentru rolul lui Mildred, nici chiar atunci când aceasta a refuzat iniţial rolul. „Mildred e extraordinară, mi s-a părut un rol flatant, dar eu aveam 58 de ani – acum am 60! – şi mi s-a părut că aş fi prea în vârstă pentru acest personaj. M-am gândit că nicio femeie din mediul ăsta social n-ar aştepta până la 38 de ani să facă un copil. Dar a intervenit soţul meu (regizorul Joel Coen, n.r.), care mi-a spus: «Taci! Vei face rolul!»“, a povestit actriţa în cadrul unei conferinţe de presă.
„Cred că ceea ce a contat pentru mine a fost integritatea ei, atenţia la detalii şi umanitatea de care dă dovadă. Nu ştiu să fie altă actriţă în SUA care să întrunească toate aceste atribute şi să poată s-o cotească şi spre comedie neagră“, îşi justifică scenaristul Martin McDonaugh insistenţa, subliniind că McDormand a transformat Three Billboards Outside Ebbing, Missouri într-un spectacol intens, un adevărat regal actoricesc care, iată, are şapte şanse la statueta de aur.
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri. Cu şapte nominalizări la Oscar, e una dintre cele mai puternice producţii de anul acesta.