Era Elvis un monstru? Priscilla, unica lui soție, ne arată latura necunoscută a mariajului lor

20 ianuarie, 2024

După aproape 40 de ani de la lansarea biografiei Elvis & Me, unica soție a Regelui Rock & Roll își face auzită vocea în filmul Priscilla, o adaptare controversată a best seller-ului care-a făcut deliciul feministelor și-a fost aspru criticată chiar de fiica legendarului muzician, Lisa Marie Presley, pentru scenariul „șocant de răzbunător și de disprețuitor”. 

image

La prima vedere, Priscilla își propune să prezinte, cât mai fidel și mai emoționant, una dintre cele mai cunoscute povești de dragoste din toate timpurile – cea dintre Elvis Presley și Priscilla Beaulieu. Dar filmul regizat, scris și produs de Sofia Coppola n-a făcut altceva decât să adapteze biografia de mare succes Elvis & Me, publicată de Priscilla (78) în 1985, iar detaliile au devenit subiective și, pe alocuri, deranjante pentru cei care țin partea lui Elvis.

Lisa Marie, singurul copil al megastarului muzical, i-a trimis două e-mail-uri regizoarei chiar înainte de-a se începe filmările la Priscilla și cu patru luni înainte de-a muri. În urma mesajelor ei, 10 pagini au fost tăiate din scenariu chiar înainte de-a începe cele 30 de zile de filmare, pe 24 octombrie 2022.

Iar restul a rămas și-a oferit peliculei acea notă dramatică și controversată despre care vorbește acum toată lumea. Ce-a deranjat-o pe Lisa Marie la primul film care spune povestea mamei sale și nu a tatălui ei? Același lucru care nu le-a convenit nici celor care gestionează post-mortem averea lui Elvis și-au catalogat Priscilla drept „un film studențesc oribil”, care nu merită să aibă în coloana lui sonoră nici măcar o piesă de-ale lui Elvis. Rolling Stone a subliniat cel mai bine întrebarea cu care rămânem cu toții după ce vedem acest film – „Era Elvis Presley un monstru?”.

Aplauze și critici

Greu de crezut, dar, într-un film (și) despre Elvis, nu-l ascultăm pe Regele Rock & Roll cântând. De fapt, întreaga peliculă este altfel decât ne-am fi așteptat. Coppola reușește, prin iscusința ei subtilă, dar profundă, să redea singurătatea și izolarea unei femei care are totul și nimic în același timp și-l lasă în plan secund pe cel care a captat întotdeauna atenția tuturor.

„Colivia aurită” în care a trăit Priscilla pe timpul celor șase ani de mariaj cu Elvis este perfect redată cinematografic, cu ajutorul directorului de imagine Philippe Le Sourd, a scenografei Tamara Deverell și a designerului de costume Stacey Battat. Doar nu degeaba a primit Priscilla aplauze în picioare timp de șapte minute la cea de-a 80-a ediție a Festivalului de Film de la Veneția, unde a avut loc avut premiera, în septembrie 2023!

Însă, în timp ce criticii cinematografici ridică în slăvi capacitatea regizoarei de-a capta esența unei femei din unghiuri neașteptate, ca în The Virgin Suicides (1999) și Marie Antoinette (2006), alții condamnă îndrăzneala ei de a-l critica pe Elvis Presley. Sau lipsa unei intrigi mai alerte. Atunci când Priscilla stă singură în Graceland și așteaptă plictisită întoarcerea soțului ei acasă din turnee… și publicul are toate șansele să se plictisească.

Pentru un ochi neantrenat, filmul pare simplist și prea părtinitor, portretizându-l pe Zeul Muzicii ca un despot conjugal, care-i impune partenerei lui propriile doleanțe, nelăsând loc de negociere. Încă din prima zi în care s-a mutat la Graceland, Elvis îi dictează adolescentei cu 10 ani mai mici decât el în ce nuanță să-și vopsească părul, cum să se machieze, ce culori să aibă hainele ei și cum să se comporte.

E memorabilă scena în care liceeanca probează ținute pe placul lui și întreaga lui gașcă de prieteni stă și privește episodul deranjant, aprobând zgomotos fiecare grimasă făcută de liderul lor. „Eram păpușa vie a lui Elvis!”, recunoaște însăși Priscilla. Ei bine, această taxare justă a masculinității toxice din Priscilla prinde de minune la publicul actual, care simte încă din plin ecourile mișcării #MeToo și satisfacția pe care a simțit-o când a urmărit alt film feminist, Barbie.

A fost Elvis un monstru?

Fără doar și poate, Elvis își dă arama pe față încă de la începutul filmului, când îi oferă puștoaicei Priscilla, de-abia sosite la Graceland, un somnifer care-o menține la orizontală timp de 48 de ore. Iar administrarea pilulelor continuă aproape zilnic. La fel și petrecerile sălbatice până-n zori de zi, care necesitau apoi energizante pe măsura intensității trăite de adolescenta bulversată și fascinată, în același timp.

image

Superstarul e imprevizibil și adesea violent cu iubita lui de liceu, dă dovadă de egoism, atunci când Priscilla e însărcinată în ultimul semestru de sarcină și el se plânge că-și dorește o pauză, sau chiar aroganță, când ignoră întrebările ei despre infidelitatea lui. Elvis greșește la tot pasul și își cere iertare aproape la fel de des, în acest film.

Dar ce trebuie să înțelegem noi este că Presley întruchipa bărbatul obișnuit al anilor ’50-’60, deloc preocupat de nevoile femeii de lângă el și sigur doar pe ce-și dorea el – o parteneră obedientă, casnică și, în cazul lui, (ilegal de) tânără. Punând accentul pe Priscilla, regizoarea Coppola ne prezintă exact această latură mai puțin cunoscută și întunecată a lui Elvis, care n-a fost primită deloc bine de fanii marelui cântăreț.

Cum spuneam, nicio melodie a lui Elvis nu se aude în Priscilla și asta pentru că filmul nu e un proiect „pe care Elvis l-ar aproba”, după cum ne informează Joel Weinshanker, deținătorul majoritar al Elvis Presley Enterprises. Până și unicul copil al lui Presley a desființat prima variantă de scenariu a peliculei. Conform Variety, Lisa Marie Presley s-a plâns la Sofia Coppola că „tatăl meu apare ca un prădător, manipulator” și că „în calitate de fiică a lui, nu-l recunosc pe tata în acest personaj”.

Acuzele fiice și scuzele regizoarei

Mai mult de-atât, fiica megastarului a trecut la amenințări: „După lansare, voi fi nevoită să-mi fac cunoscută părerea despre film și atunci vă voi ataca public pe tine, pe mama și filmul”. Lisa n-a mai reușit să se războiască cu nimeni, pentru că a murit patru luni mai târziu de infarct. Însă a apucat să primească răspunsul diplomat al regizoarei: „Sper că, atunci când vei vedea filmul la final, vei avea altă părere. Vreau să știi că mă străduiesc să-i aduc un omagiu mamei tale, în timp ce-l prezint pe tatăl tău cu sensibilitate și complexitate”.

Spre deosebire de Lisa Marie, Priscilla a sprijinit proiectul cinematografic cât de mult a putut, devenind chiar producătorul executiv al filmului și oferind întregii echipe informații de preț din culisele unuia dintre cele mai cunoscute cupluri ale secolului al XX-lea. „Coppola m-a înțeles, iar eu am avut încredere în ea!”, a conchis fosta soție a lui Elvis la Festivalul de Film de la Veneția. Ce-i drept, a recunoscut și ea, la un eveniment organizat în South Point Casino din Las Vegas, că a avut emoții în primă instanță: „Am fost foarte îngrijorată în privința filmului și cred că e și normal să fie așa...”.

Pe parcurs, însă, s-a implicat tot mai mult și a reușit să-și lase amprenta așa cum și-a dorit. De pildă, protagoniștii filmului, Cailee Spaeny (25) și Jacob Elordi (26), au aflat detalii despre intimitatea cuplului, de la cum Priscilla s-a oprit în plin travaliu ca să-și pună genele false, la cum prefera Regele muzical să-și ia micul dejun. „Priscilla ne-a spus că Elvis adora șunca aproape arsă”, a dezvăluit Coppola la Around the Table. „Consumam câte jumătate de kilogram de șuncă pe zi!”, a adăugat amuzat Elordi.

„Nu s-a văzut, pentru că sunt destul de înalt, dar n-am fost niciodată așa de gras în viața mea!”, a continuat actorul care a ajuns să-l interpreteze pe Elvis fără să-și propună vreodată acest lucru. „Îl știam pe Elvis doar din Lilo & Stitch (n.r. un desen animat din 2002)”, a recunoscut vedeta australiană că n-a fost niciodată fanul legendarului muzician. Iar, în ceea ce privește accentul său, a reușit să scape de el repetând la nesfârșit pe muzica lui Eminem, nicidecum pe cea a lui Presley.

Mai multe pentru tine...

Casting inspirat sau nu?

În deplin contrast, partenera lui de platou, Cailee Spaeny, s-a născut în Tennessee și a crescut făcând vizite cu familia la Graceland, ceea ce a familiazitat-o cu rolul care i-a adus notorietatea – Priscilla Presley. Transpusă cu totul în anii ’60, când are loc întreaga acțiune a filmului Priscilla, Cailee a câștigat deja premiul Volpi Cup de la Festivalul de Film de la Veneția, pentru interpretarea ei, și-a primit o nominalizare la Globurile de Aur la categoria Cea mai bună actriţă într-o dramă.

Nu se află printre favoritele de la Oscaruri 2024, după cum ne informează casele de pariuri americane, însă actrița principală din pelicula lui Coppola a câștigat de partea ei publicul și presa. Crescând ca un veritabil fan Elvis Presley, Spaeny avea propria trupă muzicală la 13 ani, iar, la 18, a primit primul ei rol după patru ani de castiguri eșuate în Los Angeles. Și, la 25 de ani, culege deja laurii unei munci bine făcute în cel mai important proiect al ei de până acum.

N-a fost nevoie să dea probă ca să primească rolul care-a adus-o în prim plan, pentru că a recomandat-o cu toată căldura Kirsten Dunst, prietena lui Coppola care-o cunoaște pe Cailee din filmul Civil War, și, pe parcursul pregătirii pentru filmări, a absorbit ca un burete orice fărâmă de informație i-a oferit fosta soție a Regelui Rock & Roll. „Totul, de la hainele pe care le port și felul în care stau pe un scaun, timbrul vocii mele și restul care mă definește, totul e diferit între mine și Priscilla”, a ținut să precizeze actrița cu un accent sudist.

Dar metamorfozarea ei în Priscilla Presley s-a întâmplat cum nu se putea mai bine, spre încântarea tuturor celor implicați în proiect. „După afterparty-ul de la Festivalul de Film de la Veneția, Priscilla m-a luat deoparte și mi-a spus: «Mi-am privit propria viață prin tine și m-ai impresionat...»”, își amintește Spaeny despre cel mai însemnat moment al carierei sale de până acum. Filmul care o are drept protagonistă oferă o cu totul altă experiență decât predecesorul proiect despre unul dintre cei mai mari muzicieni ai tuturor timpurilor, Elvis, care a avut premiera în iunie 2022.

Elvis vs. Priscilla

Blockbusterul lui Baz Luhrmann a beneficiat de un buget de 150 de milioane de dolari, în timp ce „filmul de artă” al Sofiei Coppola a primit modesta sumă de 20 de milioane de dolari. Filmul biografic exploziv despre Regele Rock & Roll-ului a intrat în trombă în 3.906 cinematografe din SUA și-a înregistrat încasări de 288 de milioane de dolari, iar producția fiicei marelui regizor Francis Ford Coppola a încasat doar 20,7 milioane de dolari la box office-ul internațional până acum și are șanse să-și extindă publicul abia când va fi difuzat pe HBOMax.

„Elvis este perceput ca Dumnezeu în cultura și istoria noastră”, încearcă regizoarea o concluzie de bun simț. „Dar, în cartea Priscillei Presley, el este uman, cu un farmec incredibil, dar și o latură întunecată”, adaugă Coppola, care și-a dorit, mai mult ca orice, să rămână fidelă interpretărilor făcute de Priscilla. În ceea ce o privește pe cea care a inspirat filmul momentului, doamna Presley a ținut prima pagină a publicațiilor și cu scandalul familial în care a fost implicată până recent.

De curând, s-a împăcat cu nepoata Riley Keough, cu care se certase din cauza banilor moșteniți de la Lisa Marie. Pe 30 octombrie 2023, tribunalul a decis ca Priscilla să primească 1 milion de dolari din polița de asigurare a regretatei sale fiice și dreptul de-a fi înmormântată lângă Elvis, la Graceland, când o fi să-i vină timpul. Privind retrospectiv, nu-i de colo moștenirea pe care i-a lăsat-o unicul ei soț!

„Sinceră să fiu, n-am vrut să mă recăsătoresc vreodată!”, a ținut ea să evidențieze legătura specială pe care a avut-o cu tatăl fiicei sale, la premiera filmului Priscilla. „Nimeni nu s-ar fi ridicat la nivelul lui Elvis!”, a confirmat ea – a câta oară?! – valoarea incontestabilă a lui Elvis Presley.

foto - GettyImages



Recente pe Ok! Magazine

Regina Mathilde și Regele Philippe al Belgiei, cu Prințul Gabriel, Prințesa Elisabeta, Prințesa Eleonore și Prințul Emmanuel în felicitarea de Sărbători   Casa Regală belgiană jpg
Cindy Crawford în Mexic, Profimedia (2) jpg
Ana Bodea JPG
FotoJet Ben (1) jpg
banner cristina cioran png
Donald Trump Jr  și Kimberly Guilfoyle, GettyImages (3) jpg
Iulia Vântur în roșu jpg
Salma Hayek și François Henri Pinault,  GettyImages (4) jpg
Roxana Ciuhulescu jpg
Blue Ivy Carter, fiica lui Beyonce si a lui Jay Z   profimedia 0944940833 jpg
Donald Trump și Jill Biden, GettyImages (4) jpg
Donald Trump și Prințul William la Paris, GettyImages (1) jpg
Andreea Bălan și Victor Cornea s au logodit în Laponia6 jpg
Thalia la Rockefeller Center   Thalia Facebook (28) jpg
Nicolas Sarkozy și Carla Bruni alături de Emmanuel Macron și Brigitte Macron la Notre Dame   profimedia 0944240368 jpg
 Jennifer Lopez gătind în ținută de seară, Profimedia (3) jpg
Garner Affleck jpg
Andreea Marin la protestul pro democrație jpg