Moda, azi: „După dealuri“

31 octombrie, 2012

Filmul lui Cristian Mungiu a devenit, imediat, în mediul on-line, un fel de Nicuşor Dan al cinematografiei sau un fel de papion postmodern, de toamnă. E la modă să te duci la „După dealuri”

Filmul lui Cristian Mungiu a devenit, imediat, în mediul on-line, un fel de Nicuşor Dan al cinematografiei sau un fel de papion postmodern, de toamnă. E la modă să te duci la „După dealuri”, ba chiar să şi laşi mărturie câteva rânduri despre ce ai înţeles. Toată lumea scrie despre el: şi blogării pişcotari şi cinefilii exersaţi şi publicitarii brusc penetraţi spiritual, parcă expuşi la pereţii afumaţi ai pronaosului. Hipsterii au o icoană nouă, de care se vor sătura în câteva zile. Iar spectacolul este urmărit cu imbecilă atenţie mimată. Ce să mai, dacă nu te duci la „După dealuri” nu exişti! Ar trebui să fie bine, dar nu e.

„După dealuri” se pierde în aceeaşi superficialitate galopantă care va duce, mai repede decât orice maladie incurabilă, la dispariţia textelor scrise cu simţul-măsurii, singurele care meritau să trăiască şi primele care vor muri.

Marketingul nu va salva filmul lui Mungiu, îl va face un produs comercial bine-vândut şi cam atât. E puţin pentru o peliculă care îşi propune să arate câte ceva despre suflet, nu credeţi? Filmele ar trebui judecate nu după încasări, ci după ce rămâne în spectator, la sfârşit. Cum te simţi? Dacă a reuşit să te facă să te simţi ca la moartea nedreaptă a unui copil, tocmai ai văzut o capodoperă. Dacă nu, nu.

„După dealuri” nu merită abordarea aceasta hei-rupistă, nu e caloriferul lui Marga şi nici lupoaica lui Traian. Acesta nici măcar nu este un film de cinema, nici de mall de provincie. Este un film de văzut în singurătate, căci despre singurătate e vorba aici. Nu e un film despre Dumnezeu, ortodoxie sau malahie, lesbianism insinuat sau exorcizări. Nu. E un film despre singurătate şi iubirea de aproapele, despre oamenii care nu mai au chiar pe nimeni. E un film despre oamenii nimănui, asta e. Şi nu e uşor să faci aşa ceva fără să fii patetic. Mungiu reuşeşte. Surprinde exact locul în care un suflet se rupe. E mare, deşi nu iese niciodată din reţetă.

În singurele ierarhii în care cred, ierarhiile mele, stricte, deşi dependente de stările de inimă, „După dealuri” a depăşit „4,3,2”. Cristian Mungiu, pe care l-aş numi cel mai feminin dintre regizorii de sex masculin ai „Noului Val”, cunoaşte resorturile prieteniei, ştie şi strigătul fără niciun ecou al celor condamnaţi la moarte. Totul e şlefuit aici: nimic nu e întâmplător, totul e făcut ca la carte, poate chiar prea ca la carte. Juriile internaţionale au ce nota şi la tehnică, şi la impresia artistică: scenele lungi ca o iarnă şi nelipsita ciorbă, deznădejdea exhibată minimalist, dar cu stil. Nu îl vezi niciodată pe autenticul Mungiu, dar probabil că aceasta este o exigenţă care te priveşte.

„După dealuri” va fi văzut şi va fi crezut, şi fără acest detaliu. Cine nu are, oricum, ce găsi după dealurile personale nu pierde nimic. A fost în trend. A bifat şi puţină cultură.



Recente pe Ok! Magazine

Andra Gogan    (3) jpg
Carla Bruni în costum de baie   Profimedia, Instagram jpg
Eva Longoria profimedia 1016287319 (2) jpg
Brigitte Macron   profimedia 1021807026 jpg
Octavia Geamanu DSC 7758 (2) jpg
vedete care au murit de tinere madalina manole jpeg
Florin Ristei foto Antena 1 (3) jpg
Florin Busuioc la podcastul Mom by Nicoleta Luciu   captură de ecran (4) png
Kris Jenner și Kim Kardashian Instagram
Nicole Cherry canta in deschiderea concertului lui JLo de la Bucuresti   Instagram jpg
Smiley, Alex Velea, Connect R   Miss Univers jpg
Dana Rogoz, vacanță în Turcia 10 jpg
Alina Sorescu la Palas Iași în concertul 3 tenori ieșeni   Instagram (5) jpg
Mirese la 50 de ani colaj foto jpg
Photo Dec 10 2024, 3 08 12 PM jpg
Andreea Marin și Adrian Brâncoveanu jpg
Eugenia Șerban la podcast Gând la gând cu Teo Trandafir   captură de ecran (8) png
Anda Adam, schimbare de look pe placul fanilor!